پزشکیان: اگر اصلاح ارزی انجام نمی‌دادیم، در چهار ماه دچار قحطی می‌شدیم +فیلم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری در سی‌وسومین همایش سیاست‌های پولی و ارزی گفت: با توجه به اینکه در این همایش جمع شده‌اید تا راهی برای این وضعیت پیدا کنید تاکید بر این نکته ضروری است که امکان ندارد راه حلی برای این وضعیت وجود نداشته باشد. صدها راه وجود دارد که از این بن بست بیرون آییم. چرا باید در وضعیتی باشیم که قدرت خرید پول مردم کاهش یابد؟ سیاستگذار می‌بایست به طریقی امنیت اعتباری به مردم اعطا کند تا ارزش پول آنها حفظ شود. یک مساله عدم تناسب بین مصارف و منابع است.

او افزود: ما همچنان در حال گسترش گازرسانی و برق رسانی به روستاها هستیم. ولی مقدار ذخیره گاز با توقعی که در جامعه ایجاد کردیم همخوانی ندارد. عدم تناسب بین منابع و مصارف باعث برهم خوردن نظم و قاعده می‌گردد. وقتی به روستاهایی گازرسانی می‌کنیم ولی در آن روستا گاز قطع می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که نمی‌بایست در صورت نبود منابع، خدمات رسانی را اینچنین گسترش دهیم. می‌بایست تلاش کنیم گسترش اینچنینی را اصلاح و با منابع هماهنگ کنیم.

پزشکیان افزود: دولت سعی بر این است که تا جای ممکن کنترل هزینه صورت گیرد و گسترش بیش از حد نداشته باشیم. البته متاسفانه در این مسیر تعداد افراد تکنیکالِ باورمند کم است. در راستای کاهش هزینه‌ها می‌بایست بودجه به صورت عملکردی نوشته شود و براساس عملکرد پرداخت‌ها صورت گیرد. اما در سیستم پاداش دهی فعلی فرقی بین کار کردن و نکردن وجود ندارد و در هر صورت افراد حقوق دریافت می‌کنند که این کار درست و عادلانه نیست. می‌بایست هر مقدار کار ارزش بیشتری داشته باشد، پول بیشتری بدهیم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: در خصوص تخصیص منابع نگاه کارشناس بانکی تعیین کننده است. اگر روی فولاد و ذوب آهن و … سرمایه گذاری کنیم، نتیجه مشخص است. از سوی دیگر اگر روی دانش و خلاقیت سرمایه گذاری کنیم، خروجی بر همان اساس تعیین می‌شود. این وضعیت که بیشترین کارخانه مونتاژ داشته باشیم، مایهٔ افتخار نیست. چرا نباید روی بیوتکنولوژی و هوش مصنوعی خلاقیت داشته باشیم و سرمایه‌گذاری کنیم.

از آنجا که مسیر حرکت مردم توسط افکار ما تاثیر می‌پذیرد، بین آنچه می‌خواهیم بدست آوریم و نیرویی که جذب و آموزش می‌دهیم می‌بایست تناسب داسته باشیم. برای برون رفت از وضعیت فعلی باید زبان مشترک و راه مشخص داشته باشیم. باوجود سلایق مختلف باید دستورالعمل روشنی داشته باشیم. جنگ به نفع هیچکس نیست. ادامه جنگ نیز به نفع کسی نیست. هر جنگی باعث کاهش رشد و افزایش فقر و بیکاری می‌شود. ما از جنگ نمی ترسیم.

او افزود: مسئولین باید توجه داشته باشند که در این حالت که منابع قابل توجهی نداریم نباید توقع و گسترش ایجاد کنیم و وعده غلط ندهیم. با داشتن علم و ارتباط منطقی می‌توانیم درآمدزایی کنیم. در خصوص تخصیص ارز هم به جای مدیریت ارز ارزپاشی کردیم. در حقیقت به هر فردی که ارز به انحاء مختلف دادیم، رانت داده‌ایم. در این مدت تلاش کردیم ارز را برای تامین کالاها جمع آوری کنیم. با این وجود، منافع عده‌ای باعث می‌شد که در مسیر تغییر فرایند تخصیص ارز اختلال ایجاد کنند.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: با این وجود اگر اصلاح ارزی انجام نمی دادیم در این چهار ماه دچار قحطی می‌شدیم. دولت با قدرت ایستاد و بانک مرکزی نیز مدیریت کرد تا مردم علی‌رغم شرایط جنگ و عید و ماه مبارک رمضان با کمبود مواجه نشوند. دولت و بانک‌ها خلق پول می‌کنند و اگر ما و شما مدیریت کنیم وضعیت پولی و تورمی بهبود می‌یابد. از آنجا که در قبال مردم و معیشتشان مسئولیم، سعی می‌کنیم میزان کالابرگ را اضافه کنیم تا وضعیت معیشت مردم مشکل نداشته باشد.

او تاکید کرد: ما حق نداریم اجازه دهیم معیشت مردم دچار مشکل شود. حداقل کار ما تامین معیشت و سلامت مردم است. لزومی ندارد فقط به توسعه فکر کنیم. نباید فقط به رشد اقتصادی توجه کنیم. می‌بایست به انسانها توجه کنیم. آنها ارزش دارند و باید به آنها خدمات بدهیم. داشتن رشد ۱۰ درصدی و وجود بیکاری و مشکلات دیگر برای مردم قابل قبول نیست.

رئیس‌جمهوری افزود: همچنین می‌بایست بازار منطقه‌ای ایجاد کنیم تا تجار بتوانند با حذف مقررات مشکل‌زا به فعالیت بپردازند. تغییر موضع ترامپ که به صورت ۱۸۰ درجه ای اتفاق افتاد بستر مناسبی است که بتوانیم مشکلات را حل کنیم. در ۵۰ روز حتی یک بشکه نفت هم نتوانستیم صادر کنیم ولی طی چند روز گذشته ۱۶ میلیون بشکه نفت صادر کردیم. این دستاوردها در کنار تلاش تیم مذاکره کننده و تیم بانک مرکزی که برای تعیین اولویت استفاده از ۶ میلیارد دلار بلوکه شده در قطر در کنار تیم مذاکره‌کننده هستند، باعث تامین منابع می‌شود و می‌بایست این منابع به سرمایه‌گذاری و تولید اختصاص یابد.

پزشکیان تصریح کرد: نتانیاهو، سلطنت‌طلب‌ها و گروهی در داخل که نمی‌خواهند کشور در آرامش باشد، به دنبال برهم زدن وحدت داخلی و ایجاد تفرقه هستند و ما تلاش می‌کنیم که این اتفاق نیافتد. در دوران حساسی قرار داریم و اگر در مذاکره موفق شویم، می‌توانیم با قدرت و وحدت مملکت را بسازیم. در این مسیر افراد و گروه‌های مختلف می‌بایست با همدلی در این خصوص همراه باشند.

خبر های پور بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.