روایت تکان‌دهنده از تهران ۶۱ سال پیش/ ۱۵ هزار معتاد در پایتخت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، ۶۱ سال پیش در تهرانِ دو میلیون و سیصد هزار نفری، ۱۵ هزار معتاد وجود داشت که اکثرشان را جوانان بین ۲۰ تا ۲۵ ساله تشکیل می‌دادند. در آن برهه مصرف هروئین یک شبانه‌روز شهر تهران در حدود ۷ کیلوگرم برآورد می‌شد که مقداری از آن به گفته مقامات رسمی وقت توسط اعضای چند باند مجهز از خارج وارد ایران، و بقیه در تهران و شهرستان‌ها در لابراتوارهای مجهز تاسیس‌شده در مخفی‌گاه‌ها تهیه می‌شد.

آمار بالا را خبرنگاران کیهان در تیرماه ۱۳۴۳ از طریق مصاحبه با مسئولان اداره مبارزه با مواد مخدر به دست آوردند. مشروح گزارش آنان در این زمینه را که روز چهارشنبه سوم تیرماه همان سال در کیهان منتشر شد در پی می‌خوانیم.

آقای هادیان بازپرس شعبه ۴۲ اداره مبارزه با مواد مخدره گفت: «کسانی که پیش‌قراول این مبارزه هستند (مانند ژاندارمری، شهربانی، دادگستری) به طور محسوس این خطر را احساس می‌کنند و باید برای جلوگیری از اشاعه آن اقدام لازم به عمل آورند. تا ۴ سال قبل برای مقامات اداره مبارزه با مواد مخدره کشف شیره‌کش‌خانه بسیار قابل اهمیت بود، ولی از بس دستگاه‌ها و لابراتوراهای هروئین‌سازی در سراس کشور دایر شده دیگر برای ماموران دیدن این عده کثیر معتادین و کشف این همه دستگاه هروئین‌سازی عادی شده است.»

بازپرس گفت: «ما برای مبارزه با این سم مهلک شدت عمل به خرج می‌دهیم و به خاطر همین موفق شدیم قیمت هروئین را در چهار سال اخیر بالا ببریم اگر قانون منع کشت خشخاش تهیه می‌شد یا نمی‌شد خواه‌ناخواه هروئین به کشور ما می‌آمد و ما شاهدیم که این گرد سفیر چگونه جان عده‌ای را در معرض مرگ قرار داده است. ما اکنون در یک عصر تبدیل اعتیاد زندگی می‌کنیم. یعنی روز به روز از تعداد معتادین تریاک و شیره کم می‌شود و هروئین مثل سرطان بین مردم بخصوص جوانان ریشه می‌دواند. من به عنوان یک قاضی تحقیق اعتقاد دارم که باید مروجین اصلی و سازندگان هروئین بدون هیچ‌گونه ترحم فدای مصالح اجتماع گردند و تنها ترس از چوبه دار بتواند سازندگان این گرد سفید را از فعالیت بازدارد.»

آقای سرهنگ معین رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر شهربانی به خبرنگار ما گفت: ظرف دو سال اخیر ماموران این اداره موفق به دستگیری اعضای ۴۰ باند قاچاق شده‌اند و ۳۵ دستگاه لابراتوار هروئین‌سازی کشف شده است. تا آن‌جا که به خاطر دارم بین این باندها چهار باند خارجی فعالیت داشتند که ۹ کیلو هروئین با دستگیری اعضای باندهای خارجی کشف کردیم.

آقای سرهنگ معین گفت: اکثر اعضای باندهای خارجی لبنانی هستند که وارد ایران می‌شوند. وی افزود: معتادین به هروئین دو دسته هستند: دسته اول از طبقه اعیان هستند که در مجالس رقص و تفریح هروئین استعمال می‌کنند و دسته دوم اشخاص بی‌بضاعت هستند که ابتدا توسط اعضای باند هروئین معتاد می‌شوند و پس از اعتیاد در اختیار باند قرار می‌گیرند.

یک مقام رسمی دیگر امروز به خبرنگار ما گفت: در تهران دو میلیون و سیصد هزار نفری در حدود ۱۵ هزار نفر معتاد هستند که اکثر آنان جوانان هستند و مصرف روزانه این عده در حدود ۷ کیلو هروئین می‌باشد که البته این مقدار سرسام‌آور است.

آقای سرهنگ فرساد معاون ناحیه یک ژاندارمری مرکز به خبرنگار ما گفت: از زمانی که قانون منع کشت خشخاش وضع شد جمعی از موقعیت استفاده کرده و از طریق اعتیاد جوانان به هروئین پول زیادی به جیب می‌زنند. طبق آماری که به دست آمده به همان اندازه که استعمال تریاک و شیره کم می‌شود بر میزان مصرف هروئین افزوده می‌گردد. هم‌اکنون نسل جوان از این رهگذر سخت تهدید می‌شود و باید سازندگان هروئین شدیدا مجازات شوند.

به طور کلی تعداد افراد معتاد به هروئین را نمی‌شود تعیین کرد زیرا مقدار مصرفی تهیه هروئین معلوم نیست. در حال حاضر اغلب هروئین خارجی از طریق قاچاق نیز وارد مملکت می‌شود کما این‌که چند روز قبل نیز از دو نفر قاچاق‌فروش لبنانی مقدار دو کیلو هروئین کشف شد. هروئین‌هایی که از خارج وارد کشور می‌شود تماما از راه لبنان وارد می‌گردد.

اصولا قاچاق هروئین در دنیا به این ترتیب است که تریاک ترکیه به صورت قاچاق به لبنان صادر می‌شود. در لبنان تریاک‌ها به مرفین تبدیل می‌گردد و مرفین در جنوب ایتالیا یا جنوب فرانسه به هروئین تبدیل می‌شود، سپس هروئین‌های تهیه‌شده از سه طریق یعنی یا از طریق بندر نیویورک یا از راه کانادا و یا از شمال وارد آمریکا می‌شود. گاهی هم به مکزیک صادر می‌شود و از مرز جنوبی وارد ایالات متحده می‌گردد.

تا دو سال قبل «دختران جوراب‌سیاه» رابط بین قاچاقچیان هروئین و دختران و پسران جوان بودند. دختران جوراب‌سیاه هروئین را از قاچاقچیان تحویل می‌گرفتند و آن را در مدارس و جاهای دیگر بین جوانان پخش می‌کردند. ماموران از فعالیت این باند باخبر شدند و چند تن از اعضای باند و دختران جوراب‌سیاه دستگیر شدند.

با دستگیری آنان قاچاقچیان به فکر افتادند راه‌های دیگری برای پخش هروئین انتخاب نمایند و بدین ترتیب دختران جوراب‌های‌سیاه را که علامت مشخصه و مرز مشخص بود از پای درآوردند.

اکنون هروئین در مجالس رقص و تفریح و کاباره بین جوانان پخش می‌گردد و دختران و پسران در همین مجالس معتاد به هروئین می‌گردند.

چند تن از رقاصه‌ها که رابط قاچاقچیان و معتادین هستند، برای رساندن هروئین به معتاد دست به ابتکاری زده‌اند؛ بدین ترتیب که هنگام رقص با مشتری مقدار مصرفی هروئین را پشت گوش می‌مالد و مشتری هنگام رقص مشغول کشیدن هروئین از پشت گوش یا گردن رقاصه می‌گردد.

عده‌ای نیز در رخت‌کن‌ها و توالت و یا مکان خلوت دیگری زرورق داخل پاکت سیگار را درمی‌آورند و مقداری هروئین روی آن می‌ریزند بعد کبریت روشنی زیر زرورق می‌گیرند و دود هروئین را با لوله کاغذ باریکی از راه دهان می‌بلعند.

امیدواریم مقامات مسئول برای نجات جوانان ما از این سم کشنده که نابودی خانواده‌ها را دربر دارد فکری بیندشیند و راه چاره‌ای پیدا کنند.

خبر های پور بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.