فریدون عباسی، دانشمندی بود که پشت برجام سکوت نکرد

یک تهیه کننده گفت: شهید عباسی در مقابل تاراج توان علمی کشور که خواست آمریکایی‌ها بود، همیشه می‌ایستاد. همچنین در برابر کج‌روی‌های آژانس انرژی اتمی برای بازرسی از جاهای مختلف مقاومت می‌کرد.

محسن مقصودی، مجری تلویزیون، تهیه‌کننده و کارگردان به گزارش راویان به نقل از مهر، درباره ویژگی‌های بارز شهید فریدون عباسی، دانشمند هسته‌ای کشورمان، بیان کرد: شهید عباسی یک ویژگی بسیار مهم داشت؛ ایشان با اینکه در حوزه علمی مرتبه بسیار بالایی داشت، وارد کارهای اجرایی، مدیریتی و حتی نمایندگی مجلس هم شد. در واقع سیاست‌گذاری‌های کشور برایش مهم بود و تنها در لایه علمی باقی نماند، هرچند که هم‌زمان کارهای علمی و پرورش دانشجو و شاگردانش را هم ادامه داد. ویژگی خیلی ممتاز دیگر ایشان این بود که در مقابل کج‌روی‌های سیاست‌گذاری، به ویژه در حوزه هسته‌ای و ماجرای برجام سکوت نکرد. معمولاً کسانی که وجهه علمی دارند خیلی وارد بحث‌های سیاسی، سیاست‌ها و مباحث بین‌المللی نمی‌شوند، اما این ویژگی دکتر عباسی بسیار متمایز بود.

او در ادامه با اشاره به رویکرد بین‌المللی این شهید افزود: ایشان در مقابل تاراج توان علمی کشور که خواست آمریکایی‌ها بود، همیشه می‌ایستاد. در برابر کج‌روی‌های آژانس انرژی اتمی و زیاده‌خواهی‌های آن‌ها برای بازرسی از جاهای مختلف مقاومت می‌کرد و سخنرانی‌های بسیار شجاعانه‌ای در مراکز بین‌المللی در نقد عملکرد آژانس داشت. او در نقد مسئولینی که متأسفانه در مقاطعی فرایند سازش را پیگیری می‌کردند، بسیار صریح بود و این شجاعت باعث می‌شد که خیلی‌ها در مقابلش جبهه بگیرند.

غربت سنگین و تهمت‌هایی که با اهدای خون شهید باطل شد

مقصودی با تبیین مظلومیت این دانشمند شهید گفت: غریب بودن دکتر فریدون عباسی خیلی سنگین و سخت بود و فکر می‌کنم اجر عظیمی هم بردند. کسی که در اوج علمی بود و کشور ما در حوزه فناوری هسته‌ای مدیون اوست، با چنین جایگاه علمی هدف تهمت‌هایی از سوی یک عده قرار گرفت که در فضای مجازی هست و نمی‌خواهم آن‌ها را تکرار کنم. ایشان غریبانه ایستادند، کار خودشان را کردند و در آخر با اهدای خونشان مشخص شد که آن تهمت‌ها چقدر بی‌اساس و چقدر نامردی بود. ان‌شاءالله که بتوانیم از میراث ایشان و سایر شهدای هسته‌ای و همکارانشان در دانشگاه‌های مختلف حفاظت کنیم.

اصرار بر ورود فناوری هسته‌ای به زندگی، سلامت و کشاورزی مردم

این تهیه‌کننده و مجری تلویزیون درباره نگاه کاربردی شهید عباسی به این صنعت توضیح داد: دکتر عباسی در همان دوره‌ای هم که در سازمان انرژی اتمی بود، خیلی اصرار داشت فناوری هسته‌ای باید در زندگی مردم، در کشاورزی و در بهداشت و درمان وارد شود تا برای جامعه ملموس گردد. اینکه می‌گوییم درمان و تشخیص درمانی حدود یک میلیون بیمار با رادیوداروها انجام می‌شود، باید برای مردم ملموس شود. ایشان در حوزه کشاورزی و کاهش ضایعات، بر کاربرد پرتوها تأکید می‌کرد و معتقد بود این‌ها باید در زندگی مردم بیاید تا یک عده نتوانند فناوری هسته‌ای را به بهانه اقتصادی نبودن نابود کنند. در حوزه انرژی و برق نیز بر ضرورت افزایش تولید تأکید داشت و روی این مسئله بسیار مصر بود.

او در ادامه اشاره کرد: شهید عباسی روی این موارد پافشاری می‌کرد چون یک عده‌ای با همین شبهات می‌خواستند ریشه فناوری هسته‌ای را بزنند. الان هم می‌بینید بعضی‌ها جوری برخورد می‌کنند که انگار فناوری هسته‌ای چیز زائدی است؛ برای مثال می‌گویند ما در مذاکرات، هسته‌ای را می‌دهیم و چیز خاصی نیست. این همان چیزی بود که شهید عباسی مقابلش خیلی ایستادگی کرد. او می‌گفت فناوری هسته‌ای در آب‌شیرین‌کن‌ها، در حوزه کشاورزی و در انواع فناوری‌های سلامت چقدر نیاز ماست و چقدر کمک می‌کند ولی به خاطر این ایستادگی‌اش خیلی تهمت خورد و متأسفانه خیلی‌ها شأن علمی ایشان را رعایت نکردند و بی‌احترامی‌هایی انجام دادند.

موضع‌گیری در برابر آژانس، دو ساعت پیش از شهادت

مقصودی با اشاره به آخرین ساعات عمر شهید عباسی اظهار داشت: ایشان تا روز آخر ایستادگی کرد. اگر نگاه کنید، حتی دو سه ساعت مانده به شهادتشان، باز هم صحبت‌هایشان راجع به همین زیاده‌خواهی‌های آژانس بود؛ با این مضمون که اگر این‌ها در این فضا زیاده‌خواهی بکنند، ایران در صورت نیاز باید از آژانس بیرون بیاید. دقیق این مواضع موجود است؛ یعنی ایشان حتی تا ساعت آخر عمرشان هم برای حفاظت و حراست از فناوری هسته‌ای تلاش کردند. خون ایشان خیلی چیزها را ثابت کرد؛ ایشان مثل شهید بهشتی و خیلی از شهدای دیگر ما مظلوم بودند. امیدوارم ما هم در حفاظت از این میراث شهدا کم‌کاری نکنیم.

خبر های پور بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.