به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت خارجه در فضای مجازی نوشت: بدون تردید ایران بیشتر از هر طرف دیگری، دغدغه امنیت جمعی منطقه را دارد. اینکه شورای همکاری خلیج فارس، تصور کند راه حل رفع این دغدغه، پناه بردن به بزرگترین ناقض امنیت است، خود نقض غرض است و طنزی تلخ و نشانهای مأیوسکننده از عدم درسآموزی از تجربههای تلخ اخیر.
وی افزود: باید از همسایگان جنوبی پرسید چرا خود، با نقض اصل حسن همجواری و قواعد بنیادین حقوق بینالملل، در حمله تجاوزکارانه علیه همسایه مسلمان همراهی کردند و اجازه دادند که از قلمروی آنها علیه ایران استفاده یا از آنجا موشک شلیک شود؟
بقایی ادامهداد: چرا آنها درباره مسابقه تسلیحاتی مخرب و خرید و ذخیرهسازی صدها میلیارد دلار انواع تسلیحات پیشرفته که هیچ توجیه دفاعی ندارند تغافل میکنند؟
سخنگوی وزارت خارجه با طرح این سوال که چرا تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی علیه کشورهای منطقه و اشغال سرزمین فلسطین و لبنان را نادیده میگیرند؟ تصریح کرد: چرا در قبال زرادخانه هستهای خارج از هرگونه نظارت بینالمللی رژیم اشغالگر سکوت اختیار میکنند، اما توان دفاعی متعارف کشوری که بارها هدف تهدید و حمله آن هم از قلمرو کشورهای همسایه قرار گرفته، «تهدید» معرفی میشود؟
وی افزود: باید برای همگان روشن باشد که توانمندیهای نظامی ایران، ضامن حق ذاتی دفاع مشروع ملت ایران در برابر تجاوز و جنایت است و همزمان تامین کننده صلح و ثبات در منطقه.
بقایی بیان کرد: امنیت و عزت ملی کشور قابل معامله یا مشروطسازی نیست؛ همانطور که حق ذاتی دفاع مشروع به هیچ عنوان نمیتواند موضوع گفتگو باشد، ابزارهای آن هم نمیتواند موضوع مصالحه با هیچ طرفی باشد.


