تهدید رئیس‌جمهور به قتل و افشای نامه محرمانه رهبری جرم است | میرمحمدصادقی: می‌گویند مذاکره نشود راه‌حل هم ارائه نمی‌کنند | امیدوارم تندروها از نظام عبور نکنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، حسین میرمحمدصادقی، حقوقدان و سخنگوی اسبق قوه قضائیه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به تندروی‌ها علیه تفاهم‌نامه ایران و آمریکا بیان کرد: «مشکلی که گاه در کشور ما جلوه می‌کند، در واقع دچار شدن به افراط و تفریط یا انجام برخی از تندروی‌ها و دور شدن از اعتدال است؛ در واقع این موضوع هم در قرآن کریم تحت عنوان «امت وسط» ذکر شده است.»

وی ادامه داد: برخی از مواضعی که گرفته می‌شود، نشان‌دهنده این است که ملاک این افراد، نظریات خودشان است و هر کسی را تا زمانی قبول داشته و حمایت می‌کنند که با نظریات آن‌ها همراه باشد. به محض آن‌که نظری متفاوت با نظر آنان ارائه شود، اقدام به انواع تخریب‌ها و ترور شخصیت‌ها می‌کنند. بنابراین، این افراد حتی نظریات رهبری را هم تا آنجایی قبول دارند که در راستای نظریات خودشان باشد.

سخنگوی اسبق قوه قضائیه با بیان اینکه مسئله دیگر این است که کسانی که از مذاکرات و تعامل با کشورهای دیگر انتقاد می‌کنند، راه‌حل ارائه نمی‌کنند، گفت: به طور مثال، زمانی که می‌گویند نباید مذاکره کنیم، راه‌حلی هم برای عبور از مشکلات ارائه نمی‌کنند. در حالی که بعد از مذاکرات است که یک پیروزی بالفعل تبدیل می‌شود، اما این‌ها می‌گویند مذاکره نباید شود، بدون آن‌که راه‌حلی ارائه کنند. جنگ را باید تا جایی ادامه دهیم که آمریکا یا رژیم صهیونیستی نابود شوند؟ اما این افراد راهکار مشخصی ندارند و اظهارات آنان در قالب شعار و مخالفت با میانه‌روی است.

وی افزود: در واقع تلاش می‌کنند تا با تبدیل پیروزی‌های قابل توجهی که در جنگ پیدا کردیم به منفعت‌های ملموس، مخالفت کنند و هیچ راه‌حلی هم ارائه نمی‌کنند.

میرمحمدصادقی با اشاره به اقدام تندروها و اینکه باید با آنان چه برخوردی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: برخی از اقدامات آنان جرم است. افشای اسناد محرمانه یا انجام برخی تهدیدها علیه مقامات کشور از سوی برخی افراد در تجمعات انجام می‌شود، جرم است. ما شاهد بودیم که تهدیدهای خیلی شنیع، زشت و سنگینی نسبت به برخی از مسئولان انجام شد که با توجه به قانون مجازات اسلامی جرم است.

سخنگوی پیشین قوه قضائیه با اشاره به تهدید به قتل رئیس‌جمهور از سوی یک مداح گفت: «اخیراً در یکی از تجمعات، یک شخص این جمله را مطرح کرده که؛ "آقای رئیس‌جمهور اگر فلان اتفاق نیفتد، تیغ ما و گردن شما و پدرت را درمی‌آوریم." این سخنان تهدید به قتل است و در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری شده است. در این ماده آمده که اگر کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی، شرفی یا مالی و از این قبیل نماید، این عمل جرم بوده و مجازات شلاق یا زندان را در پی دارد. در این ماده قانونی، واژه «به هر نحو» به این معنا است که تهدید به هر شکلی، چه از طریق وسایل جمعی و چه هر طریق دیگر را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، در همه کشورها مانند انگلستان، اسکاتلند و فرانسه نیز مشاهده می‌کنیم که تهدید، به ویژه تهدید به قتل، جرم‌انگاری شده و مجازات‌های سنگینی دارد؛ زیرا افراد باید آرامش داشته و آزاد باشند و از هرگونه تهدید جلوگیری شود. در اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز به این مسئله اشاره شده است. جالب این است که حتی اگر تهدید به صورت مشروط هم باشد، تردیدی وجود ندارد که باز هم بر اساس ماده ۶۶۹ جرم‌انگاری شده و به عنوان یک جرم کیفری محسوب می‌شود.

میرمحمدصادقی تصریح کرد: بنابراین، تا زمانی که فرد صرفاً اظهارنظر می‌کند، آزاد است که نظر خودش را بیان کند، اما زمانی که این اظهارات جنبه مجرمانه پیدا کند و به صورت توهین، افترا، تهدید یا سایر مواردی که در قوانین کیفری آمده مطرح شود، طبیعتاً باید مقامات قضایی به ماجرا ورود کنند.

معاون قوانین مجلس دهم با اشاره به جرم‌انگاری انتشار نامه‌های محرمانه رهبر انقلاب از سوی یک نماینده مجلس گفت: به هر حال، هم در قوانین و هم در آیین‌نامه‌های مربوط به شیوه طبقه‌بندی اسناد، که شامل اسناد کلی، سری، محرمانه و خیلی محرمانه می‌شود، ضمانت اجراهایی در این زمینه در قوانین پیش‌بینی شده و طبعاً قابلیت اعمال دارد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره آینده سیاسی تندروها بیان کرد: آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و آینده در دست خدا است. ولی می‌توان توصیه کرد که اگر کسانی به دین، به کشور و رهبر انقلاب عشق دارند، هر گونه اقدامی را انجام بدهند تا وحدتی که مردم در جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان پیدا کردند، حفظ شود و این تنها راه است. برای خواسته‌های سیاسی یا برای قدرت‌یابی یا حفظ قدرت سیاسی خودشان کاری نکنند که به کشور و وحدت ملی ضربه وارد شود.

این حقوقدان درباره تعابیری چون عبور تندروها از نظام گفت: امیدوارم که چنین نباشد، ولی گاهی اوقات اگر هدف اصلی هم این نباشد، متأسفانه در عمل چنین اتفاقی می‌افتد یا چنین برداشتی از عملکرد آنان ایجاد می‌شود.

خبر های پور بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.