بریکس فرصتی راهبردی برای بازگشت ایران به بازار جهانی نفت

اجلاس انرژی بریکس در هند می تواند یک فرصت راهبردی برای بازگشت ایران به بازار جهانی نفت باشد.

به گزارش راویان به نقل از شانا، برای ایران، اجلاس انرژی بریکس فرصتی است تا موضوع بازگشت فعال‌تر خود به بازار جهانی نفت را در چارچوب یک رویکرد چندجانبه و ائتلافی پیگیری کند. چنین رویکردی ضمن کاهش هزینه‌های سیاسی، زمینه درک مشترک میان اعضای بریکس درباره اهمیت حضور ایران در معادلات انرژی جهان را فراهم آورد.

حضور وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس وزرای انرژی کشورهای عضو بریکس در هند را باید یکی از مهم‌ترین فرصت‌های دیپلماسی انرژی کشور در سال‌های اخیر دانست. این اجلاس در مقطعی حساس از تحولات بازار جهانی انرژی برگزار می‌شود و از آن جهت اهمیت ویژه دارد که بستری کم‌نظیر برای گفت‌وگو و رایزنی مستقیم با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت جهان فراهم می‌کند. از این منظر، سفر وزیر نفت به هند صرفاً یک حضور تشریفاتی در یک نشست چندجانبه نیست، بلکه می‌تواند به فرصتی راهبردی برای پیشبرد اهداف کلان ایران در عرصه انرژی و تقویت جایگاه کشور در معادلات نفتی جهان تبدیل شود.

اجلاس وزرای انرژی بریکس را می‌توان یکی از مهم‌ترین فرصت‌های دیپلماسی انرژی ایران در سال‌های اخیر دانست. اهمیت این نشست صرفاً به حضور همزمان برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی جهان محدود نمی‌شود، بلکه از آن جهت حائز اهمیت است که بستری کم‌نظیر برای شکل‌گیری رایزنی‌های راهبردی و ایجاد اجماع سیاسی و اقتصادی پیرامون جایگاه آینده ایران در بازار جهانی نفت فراهم می‌کند.

در شرایط کنونی، بریکس بیش از آنکه یک ائتلاف صرفاً اقتصادی باشد، به تدریج در حال تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم شکل‌دهی به ترتیبات جدید اقتصاد و انرژی جهان است. حضور کشورهایی مانند چین، هند، روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی و دیگر اعضای این مجموعه، بریکس را به نهادی تبدیل کرده که بخش قابل توجهی از تولید، مصرف و تجارت جهانی انرژی را در اختیار دارد. از این رو، هرگونه گفت‌وگو درباره آینده بازار نفت بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های این مجموعه، ناقص خواهد بود.

برای ایران، اجلاس انرژی بریکس فرصتی است تا موضوع بازگشت فعال‌تر خود به بازار جهانی نفت را نه صرفاً در قالب روابط دوجانبه، بلکه در چارچوب یک رویکرد چندجانبه و ائتلافی پیگیری کند. چنین رویکردی می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های سیاسی، زمینه درک مشترک میان اعضای بریکس درباره اهمیت حضور ایران در معادلات انرژی جهان را فراهم آورد.

یکی از ویژگی‌های ممتاز این اجلاس، حضور همزمان دو گروه اصلی تأثیرگذار بر بازار جهانی نفت است؛ از یک سو تولیدکنندگان بزرگ نفت و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان عمده انرژی. این ویژگی به ایران امکان می‌دهد تا در یک چارچوب واحد، گفت‌وگوهای خود را با هر دو گروه پیش ببرد و از ظرفیت بریکس برای نزدیک کردن دیدگاه‌های تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان درباره نقش آینده ایران در بازار استفاده کند.

در بخش تولیدکنندگان، کشورهایی مانند روسیه، عربستان سعودی و سایر صادرکنندگان بزرگ نفت از بازیگران تعیین‌کننده در تحولات بازار جهانی محسوب می‌شوند. گفت‌وگو با این کشورها می‌تواند به شکل‌گیری درک مشترکی از ضرورت حفظ ثبات بازار و مدیریت تحولات آینده آن کمک کند. همچنین چنین رایزنی‌هایی می‌تواند زمینه را برای کاهش نگرانی‌های احتمالی و ایجاد فضای همکاری میان بازیگران اصلی عرضه نفت فراهم سازد.

در سوی دیگر، حضور مصرف‌کنندگان بزرگی مانند چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی اهمیت ویژه‌ای دارد. این کشورها نه تنها از بزرگ‌ترین بازارهای انرژی جهان به شمار می‌روند، بلکه بخش مهمی از رشد تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده نیز در همین اقتصادهای نوظهور شکل خواهد گرفت. از این رو، اجلاس هند فرصتی مناسب برای تقویت گفت‌وگوهای راهبردی با این کشورها و ترسیم افق‌های جدید همکاری در حوزه انرژی است.

فراتر از مذاکرات دوجانبه، خود ساختار بریکس نیز ظرفیت قابل توجهی برای حمایت از نقش‌آفرینی بیشتر ایران در بازار انرژی دارد. فلسفه شکل‌گیری این مجموعه بر تقویت همکاری میان اقتصادهای نوظهور و کاهش وابستگی به ترتیبات سنتی اقتصاد جهانی استوار بوده است. در چنین چارچوبی، حمایت از حضور فعال یکی از مهم‌ترین دارندگان ذخایر نفت و گاز جهان در بازارهای بین‌المللی می‌تواند با اهداف کلان بریکس همسو باشد.

در مجموع، سفر وزیر نفت ایران به اجلاس انرژی بریکس در هند فرصتی ارزشمند برای فعال‌سازی همزمان دیپلماسی انرژی دوجانبه و چندجانبه است. این نشست می‌تواند به بستری برای ایجاد همگرایی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی، تقویت جایگاه ایران در معادلات نفتی جهان و شکل‌دهی به یک رویکرد ائتلافی در حمایت از نقش‌آفرینی پررنگ‌تر ایران در بازار جهانی نفت تبدیل شود؛ هدفی که نه تنها با منافع ایران، بلکه با منافع بلندمدت بسیاری از اعضای بریکس و ثبات بازار جهانی انرژی نیز همسو است. علیرضا سلطانی

خبر های پور بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.