درباره فروش نفت و آزادسازی دارایی‌ها پیشرفت‌های خوبی حاصل شد

سخنگوی هیات مذاکره کننده ایران با بیان اینکه پیشرفت‌های خوبی در گفت‌وگوهای سوئیس در مورد اجرای تعهدات طرف مقابل صورت گرفت گفت: درباره صدور مجوزهای فروش نفت و آزادسازی دارایی‌های ایران پیشرفت‌های خوبی حاصل شد.

به گزارش راویان ایرنا، اسماعیل بقائی افزود: متنی را دو میانجی یعنی قطر و پاکستان صادر خواهند کرد که در آن کلیات این موارد درج شده است. این به عنوان سند توافق‌هایی که در جریان این ۱۸ ساعت صورت گرفت معرفی خواهد شد. ولی عرض کردم فراتر از این سند و این بیانیه مشترک دو میانجی یه چهار نکته‌ای که اشاره کردم از جمله در رابطه با صدور مجوزهای لازم برای صدور مشتقات پتروشیمی و نفتی و همینطور بحث مربوط به آزادسازی اموال و دارایی‌های مسدود شده ایران، این دو مورد مهم است از این جهت که طبق بند ۱۳ باید این اتفاقات بیفتد تا وارد مرحله مذاکرات برای توافق نهایی شویم. هم در مورد آزادسازی دارایی‌ها و هم در مورد فروش نفت گام‌های عملی باید برداشته شود.

وی ادامه داد: طبق بند ۱۲ یک ساز و کار نظارت بر اجرای تعهدات طرفین خواهیم داشت و از فردا باید تیم‌های فنی دو طرف با جضور میانجی‌ها جلساتی را برگزار کنند که یک مقدار جزئی‌تر در مورد اجزای مختلف یادداشت تفاهم وارد کارگروه‌های فنی شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: فلسفه حضور ما مطالبه اجرای تعهدات طرف مقابل بود و در جلسات نگرانی‌های ما درباره برعهده طرف مقابل مطرح شد.
بقائی ادامه داد: ما به نوعی یک روز بسیار طولانی داشتیم. نشست‌ها از صبح یکشنبه با جلسات دوجانبه با میانجی‌ها شروع شد و بعد از ظهر حدود ساعت سه جلسه‌ای چهارجانبه با جضور هیات‌های نمایندگی ایران، آمریکا و دو میانجی شروع به کار کرد.
سخنگوی هیات مذاکره کننده ایران تصریح کرد: فکر می‌کنم حدود یک ساعت و نیم بحث شد و قرار بر این شد که ما یک وقفه کوتاه یک ساعته داشته باشیم و بعد ادامه بدهیم. در همین زمان هم بود که اظهار نظرهای موهن و تهدید آمیز رئیس جمهور آمریکا در رسانه‌ها منتشر شد و همین باعث شد که هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام بکند که در چنین شرایطی حاضر نیست در نشست چهار جانبه ادامه بدهد.
وی افزود: قطر و پاکستان تلاش زیادی کردند برای اینکه به ادامه گفت‌وگوها کمک کنند. ما تأکید کردیم که اگر قرار باشد ادامه پیدا بکند به صورت مستقیم نخواهد بود، یعنی در چارچوب چهار جانبه و تبادل پیام‌ها ادامه پیدا کرد.
بقائی گفت: اساساً فلسفه جضور ما در سوئیس برای این بود که اجرای تعهدات طرف مقابل را مطالبه بکنیم. من قبلا هم تأکید کردم نگاه هیات نمایندگی ایران این هست که ما باید به نوعی گریبان طرف مقابل را بگیریم برای اینکه به اجرای تعهداتش وادار بشود.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: هم در آن جلسه چهار جانبه و هم قبل از آن نگرانی‌ها و اعتراض‌های ما در رابطه با بدعهدی طرف مقابل بیان شد؛ خصوصاً در رابطه با تداوم نقض آتش بس، تداوم نقض تعهدات منطبق با تفاهم ۲۸ خرداد توسط رژیم صهیونیستی.
وی ادامه داد: مجموع پیام‌هایی که رد و بدل شد از ساعت حدود ۶ بعد از ظهر تا اکنون نتیجه ۲ یا ۳ مورد شد که به نظرم مهم است، یکی در رابطه با بند ۱ یادداشت تفاهم ساز وکاری با حضور میانجی‌ها برای نظارت بر ادامه توقف جنگ پیش بینی شد. این ساز و کار یک ساز و کار جدیدی است تحت عنوان «دکانفلیکشن سل» (ساز و کار کنترل یا مدیریت منازعه). این ساز وکار ایجاد شد تا مطمئن شویم که توقف جنگ و آتش بس در لبنان پایدار خواهد بود. در اینجا منظور از آتش بس قاعدتاً توقف جنگ است. طبق بند ۱ یادداشت تفاهم جنگ و عملیات نظامی در همه جبهه‌ها از جمله در لبنان باید خاتمه پیدا کند. فلسفه تشکیل این ساز و کار این است که ما شاهد ادامه توقف جنگ در لبنان باشیم.
بقائی افزود: در مورد بقیه بندها هم که لازمه آغاز مذاکرات برای توافق نهایی است گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت، تبادل پیام‌های مهمی انجام شد از جمله در رابطه با بند ۱۰ و ۱۱ موضوعات مهم مربوط به صدور مجوزهای لازم برای فروش نفت ایران و همینطور تعهد طرف مقابل برای آزادسازی دارایی‌های محدود شده یا مسدود شده ایران. در این مورد هم پیشرفت‌های خیلی خوبی صورت گرفت.
سخنگوی هیات مذاکره کننده ایران گفت: در رابطه با مباحث مرتبط با عبور ایمن کشتی‌ها از تنگه هرمز یک ساز و کاری قرار شد ایجاد شود که این به نظر من بسیار مهم است. در مجموع برای زمینه‌سازی جهت آغاز مذاکرات مربوط به توافق نهایی گام‌های مهمی توافق شد امیدواریم که در اجرا هم ما شاهد جدیت طرف مقابل باشیم.
وی افزود: نکته دیگر این هست که قرار شد گروه‌های فنی به کار خود ادامه دهند در مورد این چند موضوعی که خدمت شما عرض کردم و سایر موضوعاتی که لازمه اجرای موثر این یادداشت تفاهم است.

موارد مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.