تداوم صادرات نفت با سناریوهای متنوع

مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت نفت با تأکید بر تداوم فعالیت بی‌وقفه صنعت نفت در شرایط جنگ و تحریم، گفت: وزارت نفت با اتکا به تجربه سال‌های گذشته و طراحی سازوکارهای متنوع صادراتی، آماده بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایجادشده در پی تعلیق بخشی از تحریم‌ها برای توسعه صادرات نفت خام است.

به گزارش خبرنگار شانا، سامان قدوسی امروز (سه‌شنبه، دوم تیر) در گفتگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی «میز اقتصاد» با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران وفادارش، بیان کرد: صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران سال‌ها پیش از جنگ تحمیلی سوم و جنگ ۱۲ روزه اخیر نیز درگیر نوعی جنگ اقتصادی و تحریمی با جنسی متفاوت از تحولات اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه همکاران پرتلاشم در همه بخش‌های زنجیره صنعت نفت، از اکتشاف، حفاری، تولید و صادرات نفت گرفته تا پالایش، انتقال و توزیع گاز و فرآورده‌های نفتی و همچنین صنعت پتروشیمی، همواره در خط مقدم این نبرد اقتصادی حضور داشته‌اند، افزود: در جریان جنگ اخیر نیز، با وجود حملات و خسارت‌هایی که به برخی تأسیسات صنعت نفت وارد شد، با تدابیر اتخاذشده در سطوح مختلف وزارت نفت و مدیریت وزیر نفت، کوچک‌ترین اختلالی در خدمات‌رسانی به مردم ایجاد نشد.

پایداری زیرساخت‌های صنعت نفت در جنگ

مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت نفت با اشاره به پایداری زیرساخت‌های صنعت نفت ادامه داد: از سکوهای بهره‌برداری نفت و گاز در خلیج فارس و مناطق نفت‌خیز جنوب گرفته تا پالایشگاه‌های نفت و گاز، مجتمع‌های پتروشیمی و جایگاه‌های عرضه سوخت به‌عنوان ویترین صنعت نفت، همگی با تلاش شبانه‌روزی کارکنان این صنعت به فعالیت خود ادامه دادند.

قدوسی با اعلام اینکه به‌تازگی یکی از بزرگ‌ترین سکوی‌های بهره‌برداری نفت خام در حوزه فلات قاره با وزن ۶ هزار و ۲۰۰ تن با موفقیت نصب شده است، ادامه داد: پس از تکمیل این طرح، روزانه ۳۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت خام کشور در خلیج فارس افزوده می‌شود.

وی با اشاره به موضوع رفع تحریم‌ها بیان کرد: وزارت نفت برای شرایط مختلف، اعم از دوران تحریم و رفع تحریم، روش‌ها و سازوکارهای متنوعی را برای صادرات نفت خام طراحی کرده است. با توجه به اعلام اخیر آمریکا درباره تعلیق و رفع بخشی از تحریم‌ها، این روش‌ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و از ظرفیت‌های ایجادشده برای توسعه صادرات نفت استفاده می‌شود.

بهره‌گیری از فرصت‌های پساتوافق

مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت نفت ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای بهره‌گیری از فرصت‌های پیش‌رو انجام شده و طی ۶۰ روز آینده متناسب با شرایط، سازوکارهای اجرایی و عملیاتی استفاده می‌شود.

قدوسی با تأکید بر عملکرد موفق وزارت نفت در سال‌های تحریم تصریح کرد: به گواه بسیاری از رسانه‌ها و مؤسسات معتبر بین‌المللی، صادرات نفت خام ایران در سال‌های اخیر رکوردهای قابل توجهی را ثبت کرده است؛ موفقیتی که در شرایطی حاصل شد که فرایند فروش و صادرات نفت با پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو بود.

وی یادآور شد: وزارت نفت انتظار دارد طرف آمریکایی به تعهدهای اعلام‌شده خود در حوزه رفع تحریم‌ها پایبند باشد و به‌ویژه سازوکارهای مالی مرتبط با فروش نفت خام را به‌صورت عملیاتی اجرایی کند تا زمینه بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های ایجادشده فراهم شود.

جدیت وزارت نفت در حفظ و توسعه صادرات

مدیرکل روابط عمومی و سخنگوی وزارت نفت تأکید کرد: وزارت نفت متناسب با هرگونه شرایط، تدابیر لازم و روش‌های متنوعی را پیش‌بینی کرده و برنامه‌های خود را برای حفظ و توسعه صادرات نفت خام کشور با جدیت دنبال می‌کند.

قدوسی با یادآوری اینکه همکاران سختکوشم در صنعت نفت پس از سال‌ها تحریم در این حوزه به بلوغ کامل رسیده‌اند، گفت: با لطف خداوند و درایت‌های مسئولان به‌ویژه وزیر نفت که در آغازین روزهای کاری خودشان هم مشمول تحریم آمریکایی‌ها شد، رکوردهای خوبی در صادرات نفت خام ثبت شد.

وی با اشاره به توانمندی صنعت نفت اعلام کرد: در صورتی‌که بدعهدی ازسوی طرف مقابل دیده شود، وزارت نفت به سرعت تغییر رویه داده و از روش‌های فروش در زمان تحریم استفاده می‌کند تا این حوزه به شکلی مطلوب مدیریت شود و خللی در صادرات و حوزه بازرگانی نفت خام ایران ایجاد نشود.

موارد مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.