اعتراض رسمی باشگاه گل‌گهر به برگزاری تورنمنت سه‌جانبه

باشگاه گل‌گهر در نامه‌ای خطاب به ریاست محترم فدراسیون فوتبال، اعتراض رسمی خود را به برگزاری تورنمنت سه‌جانبه جهت تعیین سهمیه سوم آسیایی، اعلام کرد.

به گزارش راویان به نقل از مشرق، در این نامه آمده است:
باشگاه گل‌گهر همواره خود را متعهد به تصمیمات قانونی نهادهای فوتبالی کشور دانسته و در مسیر همکاری با فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ حرکت کرده است؛ لیکن صیانت از حقوق قانونی باشگاه‌ها و جلوگیری از اتخاذ تصمیماتی که فاقد مستند روشن مقرراتی بوده و می‌تواند اصل عدالت رقابتی را مخدوش نماید، وظیفه ذاتی مدیریت هر باشگاه حرفه‌ای است. از همین رو با توجه به موارد زیر تقاضا داریم؛ این موضوع با رعایت کامل اصول حقوقی، مقررات جاری فوتبال کشور و الزامات رقابت عادلانه، مورد بازنگری قرار گیرد.
۱- فقدان مبنای حقوقی مشخص برای برگزاری تورنمنت سه‌جانبه
نخستین پرسش اساسی آن است که برگزاری تورنمنت سه‌جانبه مذکور مستند به کدام مقرره، آیین‌نامه یا مصوبه رسمی مراجع ذی‌صلاح فوتبال کشور است؟ در شرایطی که تعیین سهمیه‌های آسیایی فصل جاری بر مبنای جدول مسابقات لیگ برتر انجام شده و تیم‌های اول و دوم جدول بر همین اساس سهمیه‌های خود را دریافت کرده‌اند، مشخص نیست بر اساس چه منطق حقوقی و ورزشی، برای تعیین سهمیه سوم، سازوکار جدیدی خارج از چارچوب‌های از پیش اعلام‌شده ایجاد شده است.
اصل بنیادین در تمامی نظام‌های حقوقی و ورزشی، ثبات مقررات، قابلیت پیش‌بینی تصمیمات و منع تغییر قواعد رقابت پس از آغاز مسابقات است. باشگاه‌ها فصل را با اتکا به مقررات موجود آغاز کرده‌اند و نمی‌توان پس از پایان رقابت‌ها، مسیر جدیدی را که در قوانین اولیه پیش‌بینی نشده، جایگزین معیارهای موجود کرد.
اگر جدول مسابقات لیگ برتر برای تعیین سهمیه‌های نخست و دوم معتبر و قابل استناد بوده است، تغییر همین مبنا برای سهمیه سوم نیازمند ارائه توجیه حقوقی روشن و مستند قانونی است؛ چراکه اعمال دو روش متفاوت برای تعیین سهمیه‌های یک رقابت واحد، می‌تواند شائبه تبعیض در اجرای مقررات را ایجاد نماید.
۲- وضعیت رأی کمیته انضباطی و سکوت کمیته استیناف
همان‌گونه که مستحضرید، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به عنوان مرجع رسمی و صالح رسیدگی، در پرونده دیدار باشگاه گل‌گهر و چادرملو، رأی صادر و نتیجه مسابقه را به دلیل استفاده از بازیکن غیرمجاز، سه بر صفر به سود باشگاه گل‌گهر اعلام نموده است. بدیهی است رأی صادره تا زمانی که توسط مرجع بالاتر نقض یا اصلاح نشده باشد، واجد آثار حقوقی بوده و نمی‌توان صرفاً به دلیل عدم صدور رأی در مرحله تجدیدنظر، آثار یک تصمیم قضایی ـ انضباطی صادرشده از مرجع صالح را بلااثر تلقی کرد.
در این خصوص پرسش حقوقی مهمی مطرح است: بر اساس کدام ماده قانونی، آیین‌نامه‌ای یا مقرره مصوب، عدم صدور رأی کمیته استیناف در مهلت مقرر موجب زوال آثار رأی کمیته انضباطی خواهد شد؟ در نظام‌های حقوقی، سکوت یا تأخیر یک مرجع رسیدگی‌کننده، مادامی که قانون صراحتاً چنین اثری برای آن تعیین نکرده باشد، نمی‌تواند موجب بی‌اعتباری تصمیم مرجع پایین‌تر شود. پذیرش چنین تفسیری، عملاً به معنای آن خواهد بود که تأخیر یک مرجع اداری یا قضایی، حقوق ایجادشده ناشی از تصمیم یک مرجع صالح را از بین ببرد؛ امری که با اصول مسلم حقوقی از جمله اصل امنیت حقوقی، اصل اعتماد مشروع و اصل احترام به آثار تصمیمات مراجع صالح سازگار نیست.
از این رو، انتظار می‌رود پیش از هرگونه تصمیم‌گیری درباره ایجاد مسیر جدید برای تعیین سهمیه، وضعیت حقوقی رأی صادره از کمیته انضباطی و مسئولیت ناشی از عدم رسیدگی به‌موقع کمیته استیناف به صورت شفاف تعیین تکلیف شود، چرا که با توجه به تصمیم گرفته شده، عملا رای کمیته استیناف در بازه زمانی دیگر، هیج گونه تاثیری در رتبه‌بندی تیم‌ها و انتخاب عادلانه سهمیه سوم ایران در آسیا ندارد.
۳- عدم امکان برگزاری تورنمنت از منظر اجرایی و ورزشی
فارغ از مباحث حقوقی، برگزاری چنین تورنمنتی از منظر فنی و اجرایی نیز با مشکلات جدی مواجه است. باشگاه‌ها از تاریخ نهم اسفندماه و پس از توقف مسابقات لیگ برتر، در شرایط تعطیلی رقابت‌ها قرار داشته‌اند. تاکنون هیچ ابلاغیه رسمی و قطعی مبنی بر برگزاری تورنمنت سه‌جانبه، زمان مسابقات، آیین‌نامه اجرایی، نحوه ثبت قراردادها، شرایط حضور بازیکنان، وضعیت آماده‌سازی تیم‌ها و سایر الزامات اجرایی به باشگاه‌ها اعلام نشده است
در چنین شرایطی:
تیم‌ها برنامه تمرینی منظم و مسابقه‌ای نداشته‌اند
وضعیت قرارداد برخی بازیکنان با پایان فصل و آغاز فصل نقل‌وانتقالات با پیچیدگی‌هایی مواجه است.
امکان آماده‌سازی حرفه‌ای و برابر برای تیم‌ها وجود ندارد.
بازگرداندن تیم‌ها به شرایط مسابقه در مدت کوتاه، بدون برنامه‌ریزی قبلی، با اصول حرفه‌ای فوتبال مغایر است.

بنابراین، حتی اگر فرض شود چنین رقابتی از نظر حقوقی امکان برگزاری داشته باشد، از منظر عدالت ورزشی و شرایط برابر رقابت، اجرای آن در مقطع فعلی محل ایراد جدی است.
۴- موضع رسمی باشگاه گل‌گهر درباره مسیر قانونی تعیین سهمیه
باشگاه گل‌گهر از ابتدای طرح این موضوع، موضع خود را به صورت شفاف اعلام کرده است. بر اساس مقررات و مصوبات موجود، سهمیه سوم رقابت‌های آسیایی از مسیر قهرمانی جام حذفی قابل تعیین بوده و باشگاه گل‌گهر نیز اعلام نموده است چنانچه تصمیم بر ادامه مسیر از طریق جام حذفی باشد، آمادگی کامل دارد در چارچوب همان رقابت رسمی و از پیش تعریف‌شده حضور یافته و در شرایط برابر ورزشی برای کسب سهمیه تلاش نماید.
جام حذفی رقابتی است که از ابتدای فصل برنامه آن مشخص بوده، تیم‌ها با اطلاع از قوانین آن وارد مسابقات شده‌اند و مسیر تعیین سهمیه در آن برای همه باشگاه‌ها روشن بوده است.
ایجاد یک رقابت جدید پس از پایان فصل، برای تعیین تکلیف موضوعی که باید بر اساس مقررات موجود حل شود، نه تنها ضرورت ندارد، بلکه می‌تواند موجب خدشه به اعتبار مسابقات رسمی و حقوق سایر باشگاه‌ها شود.
۵- درخواست باشگاه گل‌گهر
با توجه به مراتب فوق، باشگاه فرهنگی ورزشی گل‌گهر ضمن احترام کامل به جایگاه فدراسیون فوتبال، درخواست دارد:
١. مستند قانونی، آیین‌نامه‌ای و مصوبه رسمی برگزاری تورنمنت سه‌جانبه به صورت شفاف اعلام گردد.
٢. پیش از هر تصمیم اجرایی، وضعیت حقوقی رأی کمیته انضباطی و پرونده مطروحه در کمیته استیناف تعیین تکلیف شود.
٣.از اتخاذ تصمیمی که منجر به تغییر قواعد رقابت پس از پایان مسابقات و ایجاد تبعیض میان باشگاه‌ها می‌شود، جلوگیری گردد.
۴. در صورت نیاز به تعیین سهمیه از مسیر رقابت میدانی، چارچوب رسمی جام حذفی که از قبل مورد پذیرش همه باشگاه‌ها بوده، ملاک عمل قرار گیرد.
باشگاه گل‌گهر بار دیگر تأکید می‌نماید مخالفت این باشگاه با تورنمنت سه‌جانبه، مخالفت با اصل رقابت نیست؛ بلکه دفاع از حاکمیت قانون، ثبات مقررات، عدالت رقابتی و حقوق قانونی باشگاه‌ها است.

موارد مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.