عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه انرژیهای پاک امروز به یکی از محورهای مهم سیاستهای کلان کشور در بخش انرژی تبدیل شده است، گفت: همکاری با کشورهای همسایه در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر افزون بر تقویت دیپلماسی انرژی فرصت مناسبی برای حضور فعال شرکتهای فنی و مهندسی و دانشبنیان ایرانی در پروژههای زیرساختی منطقه است.
حمیدرضا عزیزی فارسانی در گفتوگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه همکاری با کشورهای همسایه در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر افزون بر تقویت دیپلماسی انرژی فرصت مناسبی برای حضور فعال شرکتهای فنی و مهندسی و دانشبنیان ایرانی در پروژههای زیرساختی منطقه است، بیان کرد: ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر کشور از ۵ هزار مگاوات عبور کرده و براساس برنامهریزیهای انجامشده، این ظرفیت تا پایان تابستان به ۷ هزار مگاوات افزایش خواهد یافت، بنابراین امروز ایران افزون بر تأمین نیازهای داخلی، به مرحلهای رسیده که میتواند تجربهها، فناوری و خدمات فنی و مهندسی خود را در این حوزه را به کشورهای منطقه منتقل کند.
وی با اشاره به اینکه همکاری با کشورهای دوست و همسایه که از ظرفیتهای قابل توجهی در حوزه منابع طبیعی و انرژی برخوردارند، میتواند زمینهساز شکلگیری پروژههای مشترک در حوزه نیروگاههای خورشیدی و بادی باشد، افزود: یکی از سیاستهای مهم در حوزه انرژی، گسترش همکاریهای راهبردی با کشورهای آسیای میانه و اعضای سازمان همکاری شانگهای است. در این چارچوب انتقال تجربیات ایران در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و ارائه خدمات فنی و مهندسی میتواند به ایجاد همکاریهای پایدار و بلندمدت منجر شود.
عزیزی فارسانی گفت: امروز به پشتوانه توان متخصصان داخلی و ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، به یکی از الگوهای موفق منطقه در حوزه توسعه انرژیهای تجدیدپذیر تبدیل شدهایم.


