محمد صدر: مواضع تندروها درباره تفاهم ایران و آمریکا دقیقاً شبیه مواضع نتانیاهو است | حتماً بحث FATF دوباره در مجمع تشخیص مطرح خواهد شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، محمدصدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت و گویی به بیان نکاتی درباره مذاکرات سوئیس و تفاهم ایران و آمریکا، جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، پرونده FATF و تندروی ها در کشور پرداخت. در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید؛

* شما مذاکرات سوئیس و تفاهم‌نامه‌ای را که بین ایران و آمریکا شکل گرفت، چطور ارزیابی می‌کنید؟

در مجموع، روندی که منجر به امضای تفاهم نامه شده و مذاکراتی که در سوئیس انجام شد را مثبت می‌دانم و فکر می‌کنم که در واقع اکنون سیاست خارجی روی ریل خوبی قرار گرفته است. آرزو می‌کنم که در همین جهتی که تأمین‌کننده منافع ملی ایران و جمهوری اسلامی ایران است، ان‌شاءالله ادامه پیدا کند.

* برای اولین بار در تاریخ شاهد این بودیم که دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا بخواهند یک تفاهم‌نامه را امضا کنند. یک سؤالی که وجود دارد این است که چرا پیش از این چنین اتفاقی نی‌افتاده بود؟ آیا مثلاً بعد از سال ۹۷ نمی‌توانستیم به صورت مستقیم با آمریکا مذاکره کنیم؟ چه مانعی سر راه بود؟

هر زمان، سیاست‌گذاران بر مبنای شرایطی که وجود دارد تصمیم‌گیری می‌کنند. اینکه در آن زمان چرا چنین تصمیمی گرفته نشد، باید دقیق بررسی شود که چه شرایطی وجود داشته است که تصمیم‌گیران به این نتیجه نرسیدند که چنین کاری را انجام دهند. اما اکنون، بعد از جنگ و اتفاقات اخیر، اعضای شورای عالی امنیت ملی با توجه به مشورتی که با رهبری داشته‌اند، به این نتیجه‌ رسیده‌اند. این مسائل در سیاست خارجی ثابت نیست و همواره بر مبنای شرایط تصمیم‌گیری می‌شود. الآن هم بعید است که بتوان گفت شرایط مانند آن زمان است.

* شما فکر می‌کنید که آیا بعد از این 60 روز، ما شاهد یک توافق نهایی با آمریکا خواهیم بود یا جنگ دوباره شکل می‌گیرد؟

خیر، امیدوارم که جنگی به وجود نیاید. الان هم روندی که می‌بینم روند مثبتی است و فکر می‌کنم سیاست خارجی در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت است و امیدوار هستم که برنامه‌ها در همین مسیر ادامه پیدا کند.

*شما اشاره کردید که شورای عالی امنیت ملی با اجازه رهبری و پس از مشورت با ایشان این تفاهم‌نامه را امضا کرده است، اما ما شاهد هستیم که یک طیفی به شدت با آن مخالفت می‌کنند. حتی در رسانه ملی نامه‌های محرمانه رهبر انقلاب را افشا می‌کنند. علت این مخالفت‌ها چیست؟ چرا با تصمیم نظام مخالفت می‌کنند؟

حالا اسمش را بگذاریم کم‌دانی یا خدای نکرده مسائل دیگری که من نمی‌خواهم به آن‌ها اشاره کنم، اما اگر این افراد متوجه بودند که مواضعی که اکنون اتخاذ می‌کنند، عین مواضع اسرائیل است، شاید تجدیدنظر می‌کردند. اسرائیل هم بسیار با این روند مثبتی که ایجاد شده مخالفت می‌کند. نتانیاهو، شخصا به دنبال این است که به هر شکلی این تفاهم را به هم بزند. این آقایان و خانم‌ها باید ببینند که مواضعشان دقیقاً شبیه مواضع نتانیاهو است، آیا این را به نفع انقلاب و اسلام و ایران می‌دانند یا خیر؟ اگر مقداری عقل و بینش را در تحلیل‌ها و نظرات خود وارد کنند، فکر می‌کنم به این نتیجه برسند که مواضع صحیحی ندارند.

* فکر می‌کنید مخالفت این طیف تا کجا پیش برود؟

این مواضع هست و باید یاد بگیریم که نظر مخالف را هم تحمل کنیم، اما با روش‌های مسالمت‌آمیز، گفت‌وگو و اقناع به آن‌ها بقبولانیم که مواضعشان در جهت منافع ایران و جمهوری اسلامی ایران نیست.

* آینده سیاسی طیف تندرو را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

متأسفانه تندروها نه شناخت دقیقی از سیاست دارند، نه شناخت دقیقی از منافع ملی دارند، نه شناخت دقیقی از وضعیت اقتصادی کشور دارند و نه شناخت دقیقی از وضعیت مردم. اینکه یک‌سری مواضعی اتخاذ می‌کنند که به ضرر همه این مواردی است که عرض کردم، جای تأسف دارد. امیدوارم که ان‌شاءالله با مطالعات بیشتری که انجام می‌دهند، مقداری در مواضع خود تجدیدنظر کنند.

* اگر با توجه به این تفاهم‌نامه تحریم‌ها برطرف شود و ما تا ۶۰ روز بتوانیم نفت خود را بفروشیم، تکلیف FATF هم مشخص خواهد شد؟

طعبیتا این موضوعات در کنار هم ادامه پیدا می‌کنند. حتماً بحث FATF دوباره مطرح خواهد شد و احتمالاً وزارت اقتصاد این موضوع را دنبال خواهد کرد و به سمتی خواهد رفت که ان‌شاءالله ایران از لیست سیاه خارج شود.

* جلسات مجمع تشخیص برگزار می‌شود که این موضوع هم در آن مطرح شود؟

هنوز که جلسات تشکیل نشده است، اما احتمالاً بعد از این اتفاقات جلسات مجمع تشخیص تشکیل شود.

خبر های پور بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.