پاک آیین: ارزیابی دوست و دشمن این است که دور اول مذاکرات در مجموع به نفع ایران بوده/ همه تمایل دارند که این جنگ تمام شود/ تنها رژیمی که در دنیا علاقه‌مند است این توافق به نتیجه نرسد، اسرائیل است/ هنوز هیچ چیز تمام نشده؛ ما فقط یک دور مذاکره کرده‌ایم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، محسن پاک آیین دیپلمات پیشین درباره اظهارات ضد و نقیض مقامات آمریکایی درخصوص اجرای تفاهم نامه گفت: واقعیت این است که اظهارات ضد و نقیض ترامپ و مقامات آمریکا تبدیل به یک عادت شده و مردم جهان دیگر با این نوع مواضع آشنا هستند. بسیاری از اظهاراتی که مقامات آمریکایی مطرح می‌کنند، مصرف داخلی دارد.

اقتصادنیوز: یکی از موارد اختلافی بین ایران و آمریکا که اکنون نمود بیشتری پیدا کرده است، نقش‌آفرینی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. خبرگزاری فارس روز گذشته در گزارشی نوشت که بر اساس شنیده‌ها از متن تفاهم‌نامه مذاکرات هسته‌ای، نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرفا در مرحله پس از توافق نهایی تعریف شده است.

وی ادامه داد: شخص ترامپ واقعیت را هم در صحنه نظامی و هم در عرصه سیاسی به ایران واگذار کرده و برای اینکه بتواند این شکست خود را پوشش دهد و در عین حال پاسخی برای مردم آمریکا داشته باشد، به ویژه در شرایطی که نمایندگان مجلس به توقف جنگ رأی داده‌اند، و در وضعیتی که نتوانسته قیمت بنزین را پایین بیاورد، به دنبال دستاوردسازی است و اظهاراتی را مطرح می‌کند.

این دیپلمات پیشین تاکید کرد: ما اعتنایی به این اظهارات نداریم البته مقامات ما نیز متقابلاً پاسخ این اظهارات را می‌دهند، اما آنچه اهمیت دارد، آن چیزی است که نهایتاً درباره آن تفاهم شود، امضا شود و ضمانت‌های اجرایی آن مشخص شود. آن است که می‌تواند ملاک قرار گیرد و تا رسیدن به آن مرحله هنوز فاصله داریم.

این دیپلمات پیشین گفت: فعلاً دور اول مذاکرات برگزار شده و ارزیابی دوست و دشمن این است که این دور اول مذاکرات در مجموع به نفع ایران بوده است و در واقع، همان‌طور که ایران در حوزه نظامی دست برتر را داشته، این اقتدار نظامی در حوزه دیپلماسی هم خود را نشان داده است. البته هنوز هیچ چیز تمام نشده؛ ما فقط یک دور مذاکره کرده‌ایم. اما قدر مسلم این است که ما بر مواضع خود پافشاری کرده‌ایم و می‌کنیم و اصرار ما برای توقف جنگ در لبنان هم همچنان بر جای خود باقی است.

پاک آیین با اشاره به برگزاری دور جدید مذاکرات لبنان و اسرائیل گفت: پنجمین دور مذاکرات درباره لبنان و رژیم صهیونیستی برگزار شد و این رژیم در این مذاکرات کاملاً در موقعیت ضعیفی قرار دارد و حزب‌الله دست برتر را دارد. چنانچه رژیم صهیونیستی بخواهد آتش‌بس را لغو کند، حتماً با پاسخ جدی ما و حزب‌الله مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: هیچ‌کدام از این‌ها را نمی‌توان به عنوان نتیجه نهایی تلقی کرد. باید صبر کنیم و ببینیم که دور بعدی مذاکرات چه خواهد شد. آنچه مسلم است این است که مذاکره‌کنندگان ایرانی در اجرای رهنمودهای رهبر انقلاب، به دنبال این هستند که با قاطعیت از حقوق مردم ایران و همچنین محور مقاومت دفاع کنند.

وی درباره ارزیابی‌اش از اظهارات اخیر شهباز شریف در دیدار با پزشکیان مبنی بر اینکه برخی از کشورها از این توافق ناراضی و ناامید هستند و در واقع با ایجاد سردرگمی، شک و تردید و عدم اطمینان، سعی در خرابکاری در این توافق دارند، گفت: به نظر من تنها رژیمی که در دنیا علاقه‌مند است این توافق به نتیجه نرسد، اسرائیل است. بقیه کشورهای جهان، چه کشورهای منطقه که به شدت از تجاوز آمریکا به ایران صدمه و آسیب دیده‌اند، و چه کشورهای جهان و به ویژه اروپایی ها که از بالا رفتن قیمت نفت و بسته بودن تنگه هرمز نگران بوده‌اند و ضرر کرده‌اند، همه تمایل دارند که این جنگ تمام شود و در واقع جنگ تحمیلی آمریکا علیه ایران پایان یابد و پس از آن صلح در این منطقه حاکم شود.

وی ادامه داد: این موضعی است که کشورهای دنیا دارند. من نمی‌دانم آقای شهباز شریف دقیقاً چه چیزی را در ذهن داشته‌اند، اما ارزیابی من این است که استقرار صلح در منطقه ما و قطع دخالت آمریکا، قطعاً به نفع همه کشورهای جهان است و این کشورها به طور طبیعی از آن حمایت می‌کنند. تنها طرف مخالف این توافق، رژیم صهیونیستی است که آن هم دلایل خودش را دارد و حیات و ممات خود را در ادامه جنگ می‌بیند.

این دیپلمات پیشین درباره اظهارات دبیرکل ناتو مبنی بر پشتیبانی از تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران نقش داشته و از ایتالیا و حتی رومانی هم نام برده بود، گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم، ایتالیا این موضوع را تکذیب کرده است و من هم فکر می‌کنم این موارد بیشتر فضاسازی‌های رسانه‌ای باشد؛ فضاسازی‌هایی که با هدف خدشه‌دار کردن روابط ایران و اروپا انجام می‌شود، در حالی که این روابط احتمال دارد در آینده مسیر بهتری را دنبال کند.

پاک آیین تاکید کرد: البته اگر مشخص شود که ناتو، ایتالیا و رومانی به تجاوز آمریکا علیه ایران، کمک کرده اند، باید به عنوان شریک جرم، معرفی و تنبیه شوند.

خبر های پور بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.