سید حسن خمینی: روز نهم و دهم اسفند مصیبت از همه جا پدید آمد، اما خوش‌بینی به خدا باعث پیروزی ما شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سید حسن خمینی در تجدید میثاق قوه‌ قضائیه با آرمان‌های امام خمینی(س) گفت: انسان اگر در زندگی یک سرمایه داشته‌ باشد، این است که به خدای خودش خوش‌بین باشد. فقط خوبی این نیست که سر به سجده بگذارید؛ آن هم خوب است. خوبی صبر است. ریشه صبر خوش‌بینی به خدا است.

وی افزود: وقتی خطرها پدید می‌آید، صابرین کسانی‌ هستند که در آن لحظات به خدا پناه می‌آورند و جالب است که در آن لحظات شادی پدید می‌آید. "خوش‌بینی به خدا" سرمایه انسان و جوهر صبر است. مکرر از رهبر شهیدمان شنیدم که امام‌ به خدا خوش‌بین بود.

سید حسن خمینی در ادامه گفت: در چهار ماه گذشته ملت‌ ایران و مسئولین بزرگوارش صبر کردند. ماحصلش را امروز در پیروزی بزرگی که ملت‌ ایران به دست‌ آورده‌، می‌بینید.

به گفته وی، روز نهم و دهم اسفند مصیبت از همه‌ جا پدید آمد اما این خوش‌بینی به خدا باعث پیروزی ما شد.

وی ادامه داد: صبوری در عاشورا ریشه در ناتوانی ندارد، ریشه در اعتماد و خوش‌بینی به خدا دارد. تعبیر امام مبنی بر اینکه ملتی که شهادت دارد شکست ندارد، به معنای خوش‌بینی است.

سید حسن خمینی گفت: بزرگترین سرمایه امام به تعبیر رهبر بزرگوارمان، «خوش‌بینی به خدا» است. در همه حالات به خدا خوش‌بین بودند. این سرمایه را در دلمان نگه داریم. با این سرمایه پیروز شدیم.

یادگار امام با تأکید بر اینکه امام به خدا خوش‌بین بود، گفت: سیدالشهدا(ع) شکوه بر زبان نمی‌آورد؛ چون به خدا خوش‌بین است. به تعبیر قرآن بعضی وقت‌ها کار آنقدر سخت می‌شود که پیامبران هم مأیوس می‌شوند؛ آن وقت نصرت خداوند می‌رسد. این در وجود بعضی پیامبران هست اما در وجود سیدالشهدا(ع) نیست؛ امید و فخر است. داستان ما هم «اعتماد و خوش‌بینی به خدا» است. به تعبیر رهبر بزرگوار شهیدمان، بزرگترین سرمایه امام این «خوش‌بینی به خدا» است.

سید حسن خمینی با اشاره به روایتی از ابوسعید ابوالخیر در کتاب «اسرار التوحید»، گفت: انسان اگر در زندگی یک سرمایه داشته باشد، این است که به خدای خودش خوش‌بین باشد. فقط خوبی این نیست که سر به سجده بگذارید، آن هم خوب است. خوبی «صبر» و ریشه آن خوش‌بینی به خدا است. اگر کسی خوش‌بین نباشد، به «جزع» می‌رسد. نقطه مقابل صبر، جزع است. چرا انسان صبور است؟ برای اینکه احساس می‌کند یک حُسن و خوبی بر این عمل مترتب می‌شود.

یادگار امام تأکید کرد: وقتی خطرها پدید می‌آیند، صابرین کسانی هستند که در آن لحظات به خدا اتکا می‌کنند و جالب است که در آن لحظات، در عین ناراحتی، خوشی پدید می‌آید. این یک تناقض است که شاد هستیم ولی غم داریم. ابن‌عربی تعبیر بسیار عجیبی دارد که از تعابیر بلند ادب فارسی و عرفان اسلامی است؛ می‌گوید «اگر اجتماع نقیضین را واجب ندانی، عارف نیستی».

وی با بیان اینکه «خوش‌بینی به خدا» سرمایه انسان و جوهر صبر است، تصریح کرد: شما صبر می‌کنید برای اینکه در اثر صبر، ظفر پدید خواهد آمد؛ خوش‌بین هستید به ظفری که خواهد آمد. مکرر از رهبر شهیدمان شنیدم که «امام به خدا خوش‌بین بود». وقتی آدم به خدا خوش‌بین باشد، همه سختی‌ها بیاید هم می‌شود صبر کرد.

سید حسن خمینی افزود: این ایامِ چهار ماهی که گذشت، ملت ایران و مسئولین بزرگوارش صبر کردند. البته صبر به این معنا نیست که انسان بنشیند و زانوی غم در بغل بگیرد. در جای خود زیاد گفته‌اند و انواع و اقسامی از صبر بیان کرده‌اند. یک «صبر فعال» داریم که انسان در میانه میدان، در حالی که عمل می‌کند، صبور است. چرا؟ چون به خدا خوش‌بین است. اثرش را امروز در این پیروزی بزرگی که ملت ایران به دست آورده است، می‌بینیم.

وی تأکید کرد: روزهای نهم و دهم اسفند، آسمان بر زمین تنگ شد؛ واقعاً درهای مصیبت از همه جهت گشوده شد، اما این خوش‌بینی به خدا بود که در دل‌های مردم ریشه این ثمره بزرگ را غرس کرد. اوج این خوش‌بینی را شما در داستان عاشورا می‌بینید. تعبیر حضرت زینب کبری(س) که «ما رأیتُ إلا جمیلاً»، همان است. این «خوش‌بینی به خدا» است که به ما صبر می‌دهد و ما آینده را در حال می‌بینیم. این بسیار نکته مهمی است که ما در عاشورا می‌یابیم؛ صبوری در عاشورا ریشه در ناتوانی ندارد، ریشه در اعتماد و خوش‌بینی به خدا دارد.

یادگار امام افزود: سیدالشهدا(ع) شکوه بر زبان نمی‌آورد؛ چون به خدا خوش‌بین است. به تعبیر قرآن بعضی وقت‌ها کار آنقدر سخت می‌شود که پیامبران هم مأیوس می‌شوند؛ آن وقت نصرت خداوند می‌رسد. این در وجود بعضی پیامبران هست اما در وجود سیدالشهدا(ع) نیست؛ امید و فخر است. داستان ما هم «اعتماد و خوش‌بینی به خدا» است. به تعبیر رهبر بزرگوار شهیدمان، بزرگترین سرمایه امام این «خوش‌بینی به خدا» است.

وی تصریح کرد: روزی که در آغاز مبارزه بودند، روزی که به ظاهر دستگیر شدند، آن روزی که در نجف در سختی‌ها بودند و روزی هم که در اوج بودند، در همه حالات به خدا خوش‌بین بودند. این سرمایه را در دل‌هایمان، ان‌شاءالله نگه داریم. با این سرمایه، این جنگ را پشت سر گذاشتیم.

آیت‌الله سید حسن خمینی افزود: در حادثه‌ای که هیچ چشم‌اندازی نبود و رعبش بعداً معلوم شد از خودش بیشتر است، در آن شرایطی که هیچ‌چیزی نبود، چه بود که به تعبیر رهبری ملت مبعوث شدند؟ چون این امید، خوش‌بینی و اعتماد در آنها جوانه زد و صبر بر این جوانه، نتیجه داد. آیندگان درباره این حادثه بسیار خواهند نوشت و ان‌شاءالله نتیجه‌های بزرگی برداشت خواهیم کرد.

موارد مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.