نمایشگاه موزه افتتاح شد؛ قهرمانان شاهنامه و کربلا در خدمت عدالت‌خواهی

نمایشگاه «حماسه‌نگاری ایرانی؛ از شاهنامه تا عاشورا» که پنجمین بخش از رویداد «هنر و جنگ» در موزه هنرهای معاصر تهران است، با نمایش ۱۰ اثر قهوه‌خانه‌ای از امروز ۲ تیر میزبان علاقه‌مندان است.

به گزارش راویان به نقل از مهر، در حالی که قرار بود رویداد «هنر و جنگ» در موزه هنرهای معاصر تهران با نمایش چهارمش یعنی «۹ اثر از نقاشان اروپای پساجنگ» که از ۱۸ تا ۲۷ خرداد برگزار شد، آخرین بخش این رویداد باشد اما همزمان با آغاز ماه محرم و عزاداری سیدالشهداء علیه‌السلام، تصمیم گرفته شد تا پنجمین بخش از این رویداد، به هنر حماسه‌نگاری ایرانی اختصاص پیدا کند.

بر این اساس، پنجمین نمایش از مجموعه‌ رویدادهای «هنر و جنگ» با عنوان «حماسه‌نگاری ایرانی؛ از شاهنامه تا عاشورا»، از امروز تا ۱۲ تیر ۱۴۰۵ در سرسرای موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار می کند.

این نمایشگاه که به‌روایت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران اختصاص دارد، با نگاهی نو به سنت دیرینه حماسه‌نگاری در هنر ایران، آثاری شاخص از ۲ جریان بزرگ حماسی این سرزمین یعنی شاهنامه فردوسی و واقعه عاشورا را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهد.

نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و پرده‌های روایی، فراتر از هنر عامیانه، ابزاری برای احضار جهان و بازآفرینی حافظه جمعی هستند. در این سنت بصری، «پرسپکتیو مقامی» جایگزین قوانین خطی رنسانس شده تا قهرمانان شاهنامه و شهیدان کربلا در یک لحظه واحد و در خدمت عدالت‌خواهی به نمایش درآیند.

در این نمایشگاه، ۱۰ اثر ارزشمند از هنرمندان نام‌آشنای نقاشی قهوه‌خانه‌ای شامل محمد مدبر، عباس بلوکی‌فر، احمد خلیلی، حسین همدانی، علی‌اکبر لرنی، محمد فراهانی، حسن اسماعیل‌زاده (چلیپا)، رضا حمیدی و گنجی به نمایش درآمده است.

نمایشگاه موزه افتتاح شد؛ قهرمانان شاهنامه و کربلا در خدمت عدالت‌خواهی

در توضیح بیشتر این نمایشگاه آمده است:

حماسه‌نگاری ایرانی در قالب پرده‌های روایی، خیالی‌نگاری یا قهوه‌خانه‌ای را نمی‌توان صرفاً نقاشی‌هایی مذهبی، حماسی یا عامیانه دانست؛ آنها رسانه‌ای مردمی برای بازآفرینی حافظه جمعی و استمرار سنتی تصویری هستند که از ارژنگ مانی، از خلال نگارگری ایرانی و شمایل‌نگاری شیعی، تا آئین نقالی امتداد پیدا کرده است.

در این شیوه روایت، تصویر نه برای بازنمایی جهان، بلکه برای احضار آن خلق می‌شود. با این وصف برخلاف خوانش زیبایی شناسی مسلط، نقاشان این پرده‌ها، تصویرگرانی خام دست، با هنری بدوی و یا نهایتاً عاشقانی خوش ذوق نبودند بلکه آنها هنرمندان معاصر جامعه خود بودند؛ هنرمندانی که در هر دوره، یک سنت روایی چندصدساله را متناسب با نیازهای اجتماعی، اخلاقی و سیاسی زمانه خویش بازآفرینی می‌کردند. آنها حافظان منفعل گذشته نبودند، بلکه راویان روح جمعی زمانه و هنرمندانی هستند که زبان تصویر را در خدمت عدالت‌خواهی، بزرگداشت راستی و مقاومت در برابر ظلم بازمی‌آفرینند.

در آثار آنها، قهرمانان شاهنامه و شهیدان کربلا در امتداد یکدیگر قرار می‌گیرند و به بخشی از یک حافظه اخلاقی مشترک بدل می‌شوند؛ حافظه‌ای که جامعه را پیوسته به بازاندیشی نسبت خود با حقیقت، قدرت و مسئولیت فرا می‌خواند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سنت، بهره‌گیری از «پرسپکتیو مقامی» است؛ شیوه‌ای که نباید آن را با نظام سلسله‌مراتب ارزشی یا پرسپکتیو خطی رنسانس سنجید!

پرسپکتیو مقامی، امکانی برای حاضر کردن و به شهادت گرفتن همه افرادِ همه زمان‌ها در یک لحظه واحد است. در این منطق، زمان خطی، فرو می‌پاشد و جای خود را به زمان آئینی و حافظه جمعی می‌دهد. نقاش، نقال و تماشاگر می‌تواند از صحرای کربلا به روایتی از دوران امام علی(ع) برود، به مجلس انتقام مختار گذر کند و ناگهان پس از رستاخیز، به بهشت یا جهنم راه برد یا از سویی دیگر همچون داستان‌های هزار و یک شب، از سیمرغ دانا تا دیوان دروغ و از خویشان بدخواه تا بیگانگان همراه را در حماسه فردوسی گرد هم آورد بی‌آن‌که این جابه‌جایی‌ها به توجیه زمان و مکان خطی نیاز داشته باشند.

روایت ایرانی در این پرده‌ها از خلال پیوند میان نقش مایه‌های وابسته و آزاد شکل می‌گیرد. عناصر وابسته روایت مرکزی را پیش می‌برند و عناصر آزاد امکان گسترش، تعلیق و بازگشت روایت را فراهم می‌کنند. از همین رو، این پرده ها نه یک تصویر ثابت، بلکه نقشه‌ای زنده از جهان است؛ جهانی که در آن تاریخ، اسطوره، طبیعت و ماوراء آن به طور هم‌زمان حاضر می‌شوند. این آثار در نهایت نوعی کیهان‌نگاری مردمی هستند؛ فضایی که در آن جامعه، از خلال تصویر، خود را در برابر گذشته، اکنون و آینده به شهادت می‌گیرد. در اینجا، هنر نه ابزاری برای بازنمایی جهان، بلکه امکانی برای ساختن جهانی عادلانه‌تر است؛ جایی که تصویر به زبان مشترک حافظه، عدالت و مقاومت بدل می‌شود.

موارد مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.