اگر توافق ایران و آمریکا شکست بخورد، چه بلایی سر جی دی ونس می آید؟/ تفاوت معاون ترامپ با روبیو بر سر مذاکرات تهران و واشنگتن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران ، وبگاه تحلیلی " اسپکتیتور" در مطلبی به قلم "فردی گری" معاون سردبیر خود این موضوع را بررسی کرده و نوشت:

وقتی صحبت از سیاست خارجی می‌شود، دونالد ترامپ نه جنگ‌طلب است و نه صلح‌طلب. او اهل معامله است و بر این اساس با هر دو جناح بازی می کند و با این کار، جنگ‌طلبان و صلح‌طلبان را به یک اندازه ناامید می‌کند.

ترامپ در سخنرانی خود ساعاتی پس از آغاز حمله به ایران گفت: "امشب به مردم بزرگ و پرافتخار ایران می‌گویم که زمان آزادی شما فرا رسیده است." بسیاری از طرفداران "اول آمریکا"، از جمله "مارجوری تیلور گرین"، نماینده سابق کنگره و "تاکر کارلسون"، ستاره رسانه‌ای، ترامپ را متهم کردند که با جنگیدن برای اسرائیل که به منافع آمریکا آسیب می‌رساند، جان هزاران نفر را می‌گیرد و اقتصاد جهان را به رکود فرو می‌برد و جنبش حامی (ماگا) و دوره ریاست جمهوری خود را خراب می‌کند. "جو کنت"، مدیر مرکز مبارزه با تروریسم، با انزجار استعفا کرد. "تولسی گابارد"، مدیر اطلاعات ملی او، کمی بعد استعفا کرد.

واشنگتن این هفته مملو از شایعاتی مبنی بر اینکه اعضای حلقه داخلی رئیس جمهور – از جمله جان راتکلیف، مدیر سیا و پیت هگست، وزیر جنگ- ممکن است به دلیل مخالفت با این توافق "بهای شخصی بپردازند" بوده است.

جی. دی. ونس، معاون ترامپ، چهره اصلی مذاکره کننده و حامی تفاهم‌نامه (MOU) بین ایالات متحده و ایران بوده است.

گزارش اسپکتیتور

بر اساس این تفاهم نامه هر دو طرف موافقت کردند که جنگ را در تمام جبهه‌ها، از جمله به ویژه در لبنان، پایان دهند – به این معنی که اسرائیل باید حملات خود را به حزب‌الله متوقف کند. آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را پایان خواهد داد و یک صندوق 300 میلیارد دلاری برای بازسازی پس از جنگ، که از پول‌های مسدود شده تهران و کمک‌های کشورهای خلیج فارس تامین می‌شود، تصویب خواهد کرد. در عوض، ایران موافقت خواهد کرد که تنگه هرمز را دوباره باز کند و قول دهد که هرگز سلاح هسته‌ای نسازد.

60 روز برای "مذاکرات فنی" در مورد چگونگی انجام این کار و از همه مهم‌تر، اینکه دقیقا چه اتفاقی برای اورانیوم غنی‌شده ایران خواهد افتاد، فرصت وجود خواهد داشت.

اما "مارک تیسن"، نویسنده متنفذ سخنرانی‌های بوش سابق، پیش از این تفاهم‌نامه را "یک فاجعه کامل" توصیف کرده است و "مارک لوین"، مجری فاکس نیوز که به ترامپ نزدیک است، در رسانه‌های اجتماعی با طرفداران توافق درگیر شده است.

داستان برعکس شده است. در ماه مارس، مخالفان جنگ به بزدلی و بی‌وفایی متهم شدند. این هفته، این بدبینان به صلح هستند که "وحشت‌زده" نامیده می‌شوند. چهار ماه پیش، سناتور لیندسی گراهام گفت که ترامپ به خاطر مقابله با هیتلر بزرگ، یعنی ایران، "روزولت و چرچیل امروزی" است. امروز، مقامات اسرائیلی ترامپ را به خاطر مماشات با ایران "چمبرلین" می‌نامند. یکی از منابع نزدیک به بنیامین نتانیاهو حتی ترامپ را "بازنده" نامید و مقامات اسرائیلی اصرار دارند که هیچ توافقی را که به جمهوری اسلامی ایران اجازه بقا بدهد یا مانع توانایی آنها برای انجام حملات در لبنان شود، نخواهند پذیرفت.

جمهوری‌خواهان کنگره همچنین مشتاق ابراز نگرانی خود هستند که توافق با ایران ممکن است در نهایت ضعیف‌تر از توافق برجام باراک اوباما باشد که ترامپ در دوره اول خود آن را پاره کرد. هواداران طرفدار اسرائیل او به جای سرزنش ترامپ برای یک توافق بد، کاستی‌های آن را به ونس، به عنوان یک ضد جنگ شناخته شده، ربط خواهند داد.

برخی از همین حالا این تفاهم‌نامه را "توافق ونس" می‌نامند. این هفته در شبکه فاکس نیوز، یک کارشناس رویکرد دولت ترامپ را با "اوبامای بی‌عرضه" مقایسه کرد – اشاره‌ای نه چندان ظریف و کنایه وار به عنوان خاطرات ونس.

هم ونس و هم وزیر امور خارجه، "مارکو روبیو"، اگرچه مشتاق نشان دادن تعهد خود به دستور کار ترامپ هستند، اما سعی کرده‌اند از جنگ نامحبوب او و پیامدهای آن بر جاه‌طلبی‌های ریاست جمهوری خود فاصله بگیرند.

تفاوت این است که روبیو به‌طور خصوصی در مورد مذاکره با ایرانی‌ها ابراز تردید کرده است، در حالی که ونس به چهره اصلی روند صلح در حال انجام تبدیل شده است. این هفته، ونس تقریبا در تمام کانال‌های خبری آمریکایی ظاهر شده و تفاهم‌نامه را به عنوان آخرین فرصت ایران برای خروج از بحران دیپلماتیک معرفی کرده است.

اگر این توافق از بین برود، یا به‌طور گسترده به‌عنوان تحقیری برای آمریکا تلقی شود، ونس به‌عنوان یک احمق سیاست خارجی طرد خواهد شد. قابل توجه است که احتمال اینکه او نامزد بعدی ریاست جمهوری جمهوری‌خواهان شود، در حال افزایش است، در حالی که احتمال روبیو کاهش یافته است. منابع نزدیک به ونس گفته‌اند که او اکنون در حال بررسی عدم شرکت در انتخابات 2028 است.

با این حال، مذاکره‌کنندگان اصلی این صلح شکننده، "جرد کوشنر"، داماد ترامپ و "استیو ویتکاف"، فرستاده او بوده‌اند. یک نظریه یهودستیزانه وجود دارد که چون هر دو مرد یهودی هستند، باید با تل‌آویو همکاری نزدیکی داشته باشند. اما کوشنر و ویتکاف در واقع بسیار مطیع‌تر در برابر رئیس واقعی خود ظاهر شده اند، کسی که (ترامپ) به شدت به دنبال یک "راه فرار" (از جنگ) است.

دولت نتانیاهو از اینکه کوشنر و ویتکاف مقامات اسرائیلی را منزوی کرده‌اند و حتی به آنها اجازه دسترسی به متن توافق را نداده‌اند، ناامید شده است.

خبر های پور بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.