پیام استقبال متفاوت شهباز شریف از پزشکیان در فرودگاه | برنامه هسته‌ای پاکستان هدف بعدی تل آویو است؟ | ایران مراقب باشد وارد نزاع پاکستان و هند نشود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، مسعود پزشکیان رئیس جمهوری در سفر یک روزه و از پیش اعلام نشده، سه شنبه به اسلام آباد رفت و با استقبال گرم سران پاکستان روبه رو شد.

در آسمان، جنگنده های پاکستانی به استقبال هواپیمای رئیس جمهور ایران آمدند و در زمین به افتخار ورود او، در فرودگاه، توپ در کردند.

آصف علی زردای رئیس جمهوری ( همسر بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید) و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان هر دو برای استقبال از پزشکیان پای پلکان هواپیما در فرودگاه حاضر شدند. اتفاقی که کمتر رخ می دهد. به ویژه که در گذشته، در سفر هر دو مقام پاکستانی به تهران، رئیس جمهوری از آنها نه در فرودگاه بلکه در کاخ سعدآباد در شمال تهران استقبال کرده بودند.

استقبال رئیس جمهوری و نخست وزیر پاکستان از مسعود پزشکیان رئیس جمهوری در پایگاه هوایی نورخان اسلام آباد

3 نکته درباره سفر پزشکیان به پاکستان

1 . این دیدار را باید سفر تشکر رئیس جمهور ایران از پاکستان بابت میانجیگری برای توقف جنگ اسرائیل و آمریکا و مذاکرات صلح و از همه مهمتر دست یابی به تفاهم اولیه تهران – واشنگتن دانست.
در جنگ 40 روزه، در حالی که نه میانجیگران سنتی مثل سوئیس قدرتی داشتند و نه شرایط و موقعیت میانجیگران منطقه ای مثل عمان و قطر اجازه بازی به آنها می داد این پاکستان بود که ناگهان ظهور کرد و چوب امدادی افتاده از دستان میانجیگران عمانی را برداشت و به سمت آرامش و صلح میان تهران و واشنگتن دوید.

پاکستانی ها با آگاهی از شدت خطرات ادامه جنگ بر امنیت و اقتصاد منطقه و کشورشان، وارد میانجیگری شدند و در گام نخست موفق شدند آتش بس برقرار شود. در گام های بعدی هم توانستند دو کشور را پای میز مذاکره آن هم از نوع حضوری و مستقیم بکشانند (برای اولین بار بعد از 8 سال) و البته این بار قطر دوباره به قطار میانجیگری پیوست. پول قطری و قدرت پاکستانی و روابط و نفوذ و دیپلماسی هر دو، سرانجام امضای ترامپ و پزشکیان را بر نخستین متن توافق دو کشور نشاند.

شهباز شریف تیمی به ریاست خود برای میانجیگری تشکیل داد. با عضویت فرمانده ارتش (عاصم منیر) و وزیران خارجه و کشور.

آرشیوی: دیدار ترامپ رئیس جمهور آمریکا و شهباز شریف نخست وزیر و عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان در کاخ سفید

3 نکته درباره سفر پزشکیان به پاکستان

در نخستین دور مذاکرات ایران و آمریکا بعد از جنگ 40 روزه در اسلام آباد، شهباز شریف نخست وزیر پاکستان شخصا در مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا حاضر شد. در این نشست، عالی ترین سطح از مذاکرات میان دو کشور انجام شد. وقتی هیات ایرانی به ریاست قالیباف (رئیس مجلس) در مقابل هیات آمریکایی به ریاست جی دی ونس معاون رئیس جمهور قرار گرفت.

بی شک روابط شخصی و نزدیک نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان با ترامپ رئیس جمهور آمریکا و معاون او جی دی ونس از یک سو و شناخت واقعی پاکستان از تهران و مناسبات حکمرانی ایران، توانست موفقیت اش در این میانجیگری را رقم بزند.

تعریف های نزدیک به چاپلوسی دیروز شهباز شریف نخست وزیر پاکستان از ترامپ به درد واسطه گری امروز او آمد. از معرفی ترامپ برای جایزه صلح نوبل تا آرزوی طول عمر ترامپ برای برقراری صلح.

شهباز شریف در نشست آتش بس غزه در سال 2025 وقتی ترامپ او را معرفی کرد پشت تریبون رفت و گفت: "تاریخ نام ترامپ را با حروف طلایی جاودانه کرده است. اگر مداخله ترامپ (برای توقف جنگ هند – پاکستان) نبود، ممکن بود جنگی ویرانگر میان دو قدرت هسته‌ای رخ دهد."

ترامپ هم گفته بود نخست وزیر پاکستان به او گفته «اگر ترامپ مداخله نمی‌کرد ده‌ها میلیون نفر کشته می‌شدند».

این سخنان چنان اغراق‌آمیز تلقی شد که روزنامه گاردین آن را «سیلی از ستایش‌های افراطی» توصیف کرد.

2. پاکستان و نخست وزیرش شهباز شریف دلایل مختلف و قوی برای حمایت از ایران، توقف جنگ و میانجیگری برای حل اختلاف تهران و واشنگتن دارند. از انگیزه تقویت برند و درخشش در منطقه و جهان تا تقویت روابط با آمریکا و ترامپ و دامادش.
پاکستان در مقابل اسرائیل است البته تنها به لحاظ سیاسی و معنوی بدون هیچ حمایت تسلیحاتی یا مالی یا عملی از گروه های مقاومت فلسطینی. پاکستان، هند و اسرائیل را در یک جبهه در مقابل خود می داند.

تبلیغات استقبال از سفر پزشکیان رئیس جمهوری در خیابان های اسلام آباد پایتخت پاکستان

3 نکته درباره سفر پزشکیان به پاکستان

پاکستان به خوبی می داند اگر اسرائیل در مقابل جمهوری اسلامی ایران و برنامه هسته ای اش موفق شود برنامه هسته ای پاکستان می تواند هدف بعدی تل آویو باشد. پاکستان تنها کشور اسلامی است که بمب اتمی دارد. ایران اولین سانتریفیوژهای خود را از عبدالقدیر خان (پدر بمب اتمی پاکستان) گرفت. همان سانتریفیوژهایی که پایه ساخت و فعالیت سانتریفیوژهای ایران را شکل داد. همان سانتریفوژهایی که بعدا معلوم شد دست دوم بوده اند و آلوده به اورانیوم غنی شده در سطح بالا. همان سانتریفوژهایی که بازرسان آژانس در آنها اورانیوم با غنی بالا کشف کردند و دردسر شد. ایران در نهایت گفت آنها را از واسطه پاکستانی گرفته و دست دوم بوده اند. تحقیقات بعدی آژانس صحت گفته ایرانی ها را تایید کرد.

عبدالقدیر خان همان کسی است که هاشمی رفسنجانی (رئیس جمهوری پیشین) در دو سفر رسمی به اسلام آباد تقاضای دیدار با وی را داشت اما مانع شدند.

اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای در سال 94 می گوید: "در سفری که به پاکستان رفته بودم، خواستم ایشان را ببینم. اما به من نشان ندادند. شاید در دوران ریاست مجلس هم بود. چون من دو بار به پاکستان رفته بودم. به هر حال من ندیدم. آیت‌الله خامنه‌ای هم ایشان را ندید. ولی هر دوی ما در دوران جنگ پی‌گیری می‌کردیم که باید کارهایمان را شروع کنیم. گویا خود آقای عبدالقدیرخان اعتقاد داشت که دنیای اسلام باید بمب هسته‌ای داشته باشد و به این کار عقیده داشت و بمب هسته‌ای پاکستان را هم او ساخت. هر چند طول کشیده بود تا بمب را بسازند… به هر حال حاضر شدند تا یک مقدار به ما کمک کنند، در حدّی که مثلاً دست دوم نسل اول سانتریفیوژهایی را که غنی سازی می‌کنند، با نقشه مقداری به ما دادند. نقشه‌ای که بعداً خودمان بتوانیم بسازیم."

برگردیم به انگیزه های پاکستان برای میانجیگری.

اگر برنامه اسرائیل برای جنگ داخلی و بی ثباتی یا سرنگونی جمهوری اسلامی ایران موفق می شد در این صورت پاکستان، همسایه غربی امن و مطمئن خود را از دست می داد و با افغانستان دوم در مرز خود روبه رو می شد. علاوه بر این، اسرائیل از چند هزار کیلومتر آن طرف تر، به همسایه دیوار به دیوار پاکستان تبدیل می شد.

نقشه پاکستان و سه همسایه زمینی اش

3 نکته درباره سفر پزشکیان به پاکستان

بی ثباتی ایران به معنی بی ثباتی ایالت بلوچستان پاکستان و تقویت گروه های مسلح ضددولتی است. همچنین در سایه ادامه نزاع ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی، حفظ بی طرفی برای اسلام آباد سخت و هزینه زاست. پاکستان و سعودی معاهده دفاع مشترک دارند.
پاکستان 3 همسایه زمینی دارد. با هند در شرق که دشمن است و در شرایط جنگی قرار دارند. با افغانستان در شمال که با آن هم درگیر است و روابط پرتنشی را تجربه می کنند. تنها مرز آرام، غربی و ایران است.
پاکستان به این آرامش و ثبات در مرز غربی برای مقابله با هند دشمن و افغانستان ناآرام نیاز دارد.
3. با این حال باید هوشیار بود نزدیکی روابط با پاکستان باعث نشود اسلام آباد بتواند تهران را وارد منازعات خود با هندوستان کند.

علاوه بر این، روابط ایران و پاکستان نباید باعث حساسیت هندوستان شود یا این تلقی در دهلی شکل بگیرد که ایران در جبهه پاکستان مقابل هندوستان قرار گرفته است.
اگر در آینده جنگ میان پاکستان و هند تکرار شود مقامات پاکستانی نباید از ایران انتظار قرار گرفتن در کنار اسلام آباد را داشته باشند بلکه مثل گذشته تهران از راه دور صرفا خواهان صلح و ثبات میان دو کشور خواهد شد. ایران در شرایط میانجیگیری میان دو قدرت اتمی پاکستان و هند هم نیست و این کار معمولا برعهده آمریکاست.

دیدار شهباز شریف نخست وزیر پاکستان و مسعود پزشکیان رئیس جمهوری در کاخ نخست وزیری در اسلام آباد

3 نکته درباره سفر پزشکیان به پاکستان

پاکستان دنبال یارگیری در نزاع با هند بر سر کشمیر است چون در این موضوع بسیار تنهاست.

پاکستانی ها خواهان حاکمیت بر کشمیر تحت اداره هند هستند. به همین دلیل از گروه های مسلح ضد هندی که برای استقلال این منطقه یا انتقال آن به حاکمیت پاکستان فعالیت مسلحانه دارند و علیه نیروهای مسلح هندوستان فعال اند حمایت و آنها را گروه های مقاومت ضداشغالگری می داند. پاکستانی ها بسیار تلاش می کنند این گروه ها را به گروه های مقاومت ضداشغالگری فلسطینی تشبیه کنند.

پاکستانی ها معمولا این ماجرا را در قالب جنگ اسلام (کشمیر مسلمان نشین) و کفر (هند) تعریف و تلاش می کنند آن را در جایگاهی شبیه اشغال فلسطین از سوی اسرائیل تعبیر کنند.

با این حال پاکستان در این مسئله تقریبا تنهاست و بزرگترین حامیانش یعنی عربستان سعودی و کشورهای جنوب خلیج فارس هم از پاکستان در این نزاع حمایت نمی کنند و وارد این بازی نمی شوند.

دولت ایران باید مواظب باشد پاکستان تهران را وارد این نزاع نکند و از این درگیری دور بماند.

تبلیغات استقبال از سفر پزشکیان رئیس جمهوری در خیابان های اسلام آباد پایتخت پاکستان با تصاویری از پزشکیان در کنار رئیس جمهوری و نخست وزیر پاکستان

3 نکته درباره سفر پزشکیان به پاکستان

موارد مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.