آصفری: باز یا بسته بودن صحن علنی اهمیت چندانی ندارد/ منطق مخالفان تعطیلی مجلس چندان قوی نیست/ آنها اگر واقعا دنبال کار کردن هستند…

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، محمدحسن آصفری، نماینده سابق اراک در مجلس، درباره عملکرد مجلس دوازدهم در دو سال گذشته بیان کرد: مجلس باید ریل‌گذاری‌هایی را انجام دهد تا بتواند به دولت کمک کند مسیر خود را طی کند. اگر مجلس طرحی را برای دولت تصویب کند که در توان دولت نباشد، طبیعتاً مشکلاتی ایجاد خواهد شد. با توجه به اینکه بخش زیادی از زمان مجلس دوازدهم صرف انتخاب وزرای دولت شد و همچنین صحن مجلس با تعطیلی مواجه بود، هنوز نمی‌توان کارنامه مشخصی برای آن ارائه کرد.

وی با بیان اینکه در این دو سالی که از عمر مجلس گذشته، هنوز طرحی که راهگشای مسائل اقتصادی کشور باشد و بتواند در حوزه مسکن، اشتغال یا معیشت مردم گام مؤثری بردارد، ارائه نشده است، گفت: انتخاب دولت، شهادت رهبر انقلاب و وقوع جنگ باعث شد هنوز آن کارنامه‌ای که بتواند مبنای ارزیابی قرار گیرد، از مجلس بروز پیدا نکند. حداقل انتظار این است که مجلس خروجی مشخصی داشته باشد که منجر به گره‌گشایی در حوزه اقتصاد یا اشتغال مردم شود.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: در این دو سال گذشته، چه در حوزه نظارتی و چه در حوزه قانون‌گذاری، اقدام جدی و شاخصی که بتوان آن را مبنای ارزیابی قرار داد، وجود نداشته است تا بخواهیم درباره مثبت یا منفی بودن عملکرد مجلس اظهار نظر کنیم. لذا به اعتقاد من، هنوز کار خاصی صورت نگرفته که بتوان بر اساس آن قضاوت کرد.

نماینده سابق اراک در مجلس با اشاره به مخالفت برخی نمایندگان با تعطیلی صحن علنی و دستور شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: در زمان کرونا نیز مجلس تعطیل شد، اما جلسات خود را به صورت مجازی برگزار می‌کرد. صحن علنی مجلس محل اصلی انجام کارها نیست؛ بخش مهم فعالیت‌های مجلس در کمیسیون‌ها انجام می‌شود. به اعتقاد من، باید کمیسیون‌ها فعال باشند و امور مختلف را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: باز یا بسته بودن صحن علنی اهمیت چندانی ندارد. اگر مجلس بخواهد کار کند، مهم فعال بودن کمیسیون‌هاست که جلسات آن‌ها در حال حاضر نیز تشکیل می‌شود و اعضا در حال انجام وظایف خود هستند. بنابراین، تعطیلی ظاهری مجلس به معنای تعطیلی فعالیت‌های مجلس نیست. اگرچه صحن علنی نماد فعالیت مجلس است و مردم آن را مشاهده می‌کنند و مذاکرات آن نیز به صورت مستقیم از رادیو پخش می‌شود، اما اهمیت اصلی با فعالیت کمیسیون‌هاست. به نظر من، مهم این است که کمیسیون‌ها که روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهند، کار خود را به درستی انجام دهند.

آصفری با بیان اینکه کسانی که به تعطیلی صحن علنی ایراد می‌گیرند، استدلال چندان منطقی‌ای ندارند، گفت: اگر کسی واقعاً به دنبال کار کردن باشد، بیشترین حجم کار در همین کمیسیون‌ها انجام می‌شود. طرح‌ها و موضوعات در کمیسیون‌ها بررسی و پخته می‌شوند و زمانی که مجلس بازگشایی شود، برای رأی نهایی به صحن علنی ارائه خواهند شد. بنابراین، به نظر من کسانی که با تعطیلی مجلس مخالفت می‌کنند، اگر واقعاً به دنبال کار کردن هستند، در کمیسیون‌ها امکان فعالیت مؤثرتری نسبت به صحن علنی مجلس دارند.

این چهره اصولگرا با اشاره به پیام رهبر انقلاب خطاب به مجلس گفت: این پیام متوجه فرد خاصی نیست و توصیه‌ای است که رهبری به نمایندگان مجلس داشتند تا با اتحاد، همدلی و انسجام حرکت کنند. این موضوع نیز هیچ مغایرتی با انتقاد نمایندگان از جریان‌ها یا افراد مختلف ندارد. انتقاد در چارچوب اتحاد و انسجام ملی هیچ ایرادی ندارد، اما مجلس نباید به تریبونی تبدیل شود که حرف‌هایی را مطرح کند که شبکه‌های بیگانه و رسانه‌هایی مانند ایران اینترنشنال علیه نظام بیان می‌کنند. اگر خدای نکرده چنین سخنانی از تریبون مجلس شنیده شود، این برخلاف همان اتحاد و انسجامی است که مورد تأکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به نظر من، خروجی مجلس باید روحیه دادن به مردم، بازی نکردن با اعصاب و روان جامعه، امیدبخشی، اتحاد، انسجام و همدلی باشد. نمایندگان نباید سخنانی مطرح کنند که صرفاً برای دیده شدن در فضای مجازی، گرفتن بازدید یا لایک در شبکه‌های اجتماعی باشد. اگر کسی سخنرانی‌ها و مواضع خود را بر این اساس تنظیم کند، قطعاً این موضوع برخلاف مصالح کشور و مغایر با اتحاد و انسجام ملی خواهد بود. سخنی که از مجلس بیرون می‌آید باید در جهت امید دادن به جامعه، ایجاد آرامش در میان مردم و تأمین امنیت روانی جامعه باشد.

موارد مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.