روابط ایران و پاکستان باید تقویت شود

رئیس‌جمهوری در دیدار با نخست وزیر پاکستان ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، بر توسعه همکاری‌های راهبردی، گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور و تقویت وحدت و همگرایی میان کشورهای اسلامی تأکید کرد.

به گزارش راویان پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، مسعود پزشکیان امروز (سه‌شنبه، دوم تیر) در دیدار با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به جنگ تحمیلی اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران بیان کرد: بر اساس هیچ قاعده و چهارچوبی نمی‌توانستند به کشور ما حمله کنند، اما با وجود این، به ایران تجاوز کردند و در این حملات، افزون‌بر رهبری عالیقدر، فرماندهان و مسئولان، شمار زیادی از شهروندان و غیرنظامیان از جمله ۱۶۸ کودک بی‌گناه را به شهادت رساندند.

وی افزود: کسانی مرتکب این جنایات شدند که با دروغ و فریب دم از دموکراسی می‌زنند. امروز بیش از هر زمان دیگری به اثبات رسیده که عامل اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه، رژیم صهیونیستی است.

شکست دشمنان در برابر اراده ملت ایران

رئیس‌جمهوری با اشاره به شکست دشمنان در برابر اراده ملت ایران تصریح کرد: آنان تلاش کردند با اقدام‌های ناجوانمردانه، ازجمله هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و غیرنظامیان، کشور ما را فلج کرده و به زانو درآورند، اما با ایستادگی بی‌نظیر ملت ایران در دستیابی به اهداف خود ناکام ماندند.

پزشکیان با تأکید بر پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر مؤلفه‌های اقتدار خود در مذاکرات پیش‌رو گفت: هیچ مذاکره‌ای درباره موشک‌های بالستیک انجام نشده و نخواهد شد. ما نسبت به آمریکا بی‌اعتماد هستیم، چراکه در حالی که دو بار در مسیر مذاکره قرار داشتیم، مورد تهاجم واقع شدیم. با این حال، همواره آماده گفت‌وگو و صلح بوده و هستیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز در برابر خواسته‌های غیرقانونی و غیرانسانی سر فرود نخواهد آورد، بیان کرد: ایران به آنچه در توافق اخیر امضا کرده، پایبند است و مردم ایران و رهبر معظم انقلاب نیز با این چهارچوب موافق هستند. چنانچه طرف مقابل نیز به تعهدات خود پایبند باشد و از چهارچوب‌های توافق‌شده تجاوز نکند، جمهوری اسلامی ایران نیز به تعهدهای خود عمل خواهد کرد.

آمادگی ایران برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی

رئیس‌جمهوری با اشاره به پیشینه تمدنی ملت ایران گفت: برخی مدعی بودند که ایران را به عصر حجر بازخواهند گرداند، اما چگونه کشوری با چند صد سال سابقه، می‌تواند تمدنی چند هزار ساله را از میان بردارد؟

پزشکیان آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی به‌ویژه پاکستان را در همه زمینه‌ها اعلام کرد و افزود: نباید اجازه دهیم صهیونیست‌ها مسلمانان را در برابر یکدیگر قرار دهند و منافع و مطامع خود را دنبال کنند.

وی یادآور شد: روابط ایران و پاکستان باید در عرصه عمل و اجرا بیش از پیش تقویت شود و آثار این رویکرد در تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌های پیش‌رو نمایان می‌شود.

حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان باید به ۳۰ میلیارد دلار برسد

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار با اشاره به توافق اخیر انجام شده با میانجیگری پاکستان بیان کرد: توافقی که حاصل شد، فرصت بسیار خوبی برای صلح ایجاد کرد.

وی با تأکید بر حمایت پاکستان از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در یادداشت تفاهم امضاشده هیچ اشاره‌ای به موضوع موشک‌های بالستیک ایران نشده و اساساً قرار نبوده در این زمینه گفت‌وگویی انجام شود.

نخست‌وزیر پاکستان با تأکید بر جایگاه و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ایران و پاکستان امروز بهترین روابط را با یکدیگر دارند. مردم شجاع و دانشمند ایران، جوانان این کشور، رهبری خردمندانه و منابع ارزشمند آن، می‌توانند ایران را به قله‌های افتخار و پیشرفت برساند.

شریف با اشاره به روابط نزدیک دو کشور گفت: ایرانیان وارث تمدنی با قدمت هزاران ساله هستند و اگرچه این جنگ به بخشی از زیرساخت‌ها آسیب وارد کرد، اما ایران همچنان کشوری بزرگ و قدرتی تأثیرگذار است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور یادآور شد: در دوره قبل هدف‌گذاری رسیدن حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار مطرح شد، اما امروز معتقدیم باید دستیابی به سطح ۳۰ میلیارد دلار مبادلات سالانه را هدف‌گذاری کنیم.

نخست وزیر پاکستان با تأکید بر اینکه با ایجاد مسیرهای جدید تجاری و ترانزیتی، توسعه سازوکارهای نوین ترخیص گمرکی و همچنین تقویت روابط بانکی، می‌توان زمینه تسهیل و گسترش مبادلات اقتصادی میان دو کشور را فراهم کرد، گفت: سفر رئیس‌جمهوری ایران در مقطع کنونی به پاکستان، نشان می‌دهد که دو کشور از اعتماد کامل و متقابل نسبت به یکدیگر برخوردار هستند.

موارد مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.