آیا عراق خیال خروج از اوپک را دارد؟

اخبار ضد و نقیضی امروز از عراق درباره خروج این کشور از اوپک مخابره شد تا اوضاع بازار نفت را عرصه تلاطم کند.

به گزارش راویان به نقل از مشرق به نقل از خبرگزاری عراقی واع، بغداد به اخبار مربوط به خروج این کشور از اوپک واکنش نشان داد.

وزارت نفت عراق امروز پنجشنبه اعلام کرد که مطالب مطرح شده درباره تهدید عراق به خروج از سازمان اوپک، بیانگر موضع رسمی دولت عراق نیست.

در بیانیه وزارت نفت عراق آمده است: آنچه درباره تهدید عراق به پایان دادن به عضویت خود در سازمان اوپک مطرح شده، بازتاب دهنده موضع رسمی دولت عراق نیست زیرا نه نخست وزیر و نه دولت عراق موضع خروج از اوپک را مطرح نکرده اند، بلکه عراق همواره بر اهمیت بازنگری در سقف های تولید متناسب با ظرفیت های تولید پایدار کشورهای عضو و در چارچوب توافقی که همه کشورهای ذی ربط آن را تصویب کرده اند و همچنین با در نظر گرفتن شرایط امنیتی و اقتصادی ویژه عراق تاکید داشته است.

در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو اوپک و کشورهای هم پیمان آن به این رویکرد پاسخ داده اند و فرایند بازنگری در حداکثر ظرفیت تولید پایدار کشورهای عضو را آغاز کرده اند. این فرایند هم اکنون با هماهنگی یک شرکت مشاور بین المللی مستقل و با مشارکت فعال عراق طبق جدول زمانی مصوب در حال اجراست.

وزارت نفت عراق همچنین بیان کرد: کشورهای عضو اوپک و متحدان آن عملا بازگرداندن تدریجی حجم های کاهش یافته تولید را آغاز کرده اند و مقرر است طی چند ماه آینده تمامی کاهش های داوطلبانه به طور کامل جبران شود، اقدامی که به افزایش سقف تولید عراق کمک خواهد کرد.

در ادامه بیانیه آمده است: هرگونه مطالبه مرتبط با سهمیه های تولید یا سطوح ظرفیت تولید از طریق سازوکارهای فنی و مبتنی بر اجماع که در چارچوب اوپک و کشورهای هم پیمان آن تعریف شده اند، مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد.

وزارت نفت عراق همچنین وجود درک و همراهی در سطح بالا از سوی کشورهای عضو اوپک نسبت به شرایط خاص عراق را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد که صنعت نفت عراق طی بیش از چهل سال گذشته از جنگها، تحریم ها و چالش ها متعدد آسیب دیده و آخرین مورد آن نیز تخریب بخش های زیادی از زیرساخت های نفتی و تاسیسات پشتیبان در نتیجه حملات تروریستی و خرابکارانه بوده است.

در پایان این وزارت خانه تاکید کرد: این مسائل مورد توجه قرار خواهد گرفت تا تولید نفت عراق به سطحی عادلانه برسد که بتواند جایگاه خود را به عنوان دمین تولیدکننده بزرگ در میان کشورهای عضو اوپک بازیابد و اهداف مورد انتظار از پروژه های توسعه و بازسازی تمام بخش های صنعت نفت را محقق سازد؛ صنعتی که شریان اصلی درآمدهای مالی عراق به شمار می رود.

ماجرای خروج چیست؟

این درحالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که عراق در صورتی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به بغداد اجازه افزایش قابل توجه تولید نفت را ندهد، گزینه خروج از این سازمان را بررسی می‌کند.

این رسانه غربی به نقل از یک مقام ارشد وزارت نفت عراق روز پنج‌شنبه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) گفته که دولت این کشور در پی پیامدهای جنگ با بحران مالی روبه‌رو است و درخواست بغداد برای افزایش قابل توجه سهمیه تولید نفت در اوپک باید جدی گرفته شود.

این مقام افزود عراق موضوع خروج از اوپک را بررسی کرده، اما برنامه فعلی همچنان ماندن در سازمان و تلاش برای دریافت سهمیه بالاتر است.

به گفته رویترز، عراق پس از عربستان سعودی دومین تولیدکننده بزرگ اوپک و یکی از پنج عضو بنیان‌گذار این سازمان به شمار می‌رود.

این گزارش افزود که سهمیه تولید عراق برای ماه ژوئیه ۴ میلیون و ۳۷۸ هزار بشکه در روز تعیین شده است، اما به دلیل اختلالات ناشی از وضعیت تنگه هرمز، میزان تولید فعلی این کشور به‌مراتب کمتر از این رقم است.

رویترز به نقل از این مقام وزارت نفت عراق آورده بود: عربستان سعودی و دیگر متحدان اوپک باید این موضوع را با نهایت جدیت دنبال کنند. در غیر این صورت، عراق ناچار خواهد شد همه گزینه‌های موجود را بررسی کند.

این مقام در پاسخ به این پرسش که آیا خروج از اوپک مورد بحث قرار گرفته است، گفته بود: هنوز برای چنین اقدامی زود است.

اوپک پیش از این نیز اعضایی را از دست داده بود از جمله امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۶، قطر در سال ۲۰۱۹ برای تمرکز بر گاز از اوپک خارج شد، اکوادور در سال ۲۰۲۰ و آنگولا در ژانویه ۲۰۲۴ به‌دلیل اختلاف بر سر سهمیه تولید از این سازمان خارج شده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، بهای نفت خام برنت برای تحویل در ماه اوت، در معاملات صبح روز پنج‌شنبه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) حدود ۱٫۴ درصد کاهش یافت.

موارد مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرين اخبار

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد

دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند.

دادستانی علیه عباس عبدی و زیباکلام اعلام جرم کرد دادستانی تهران هفته گذشته علیه عباس عبدی و صادق زیبا کلام و دو رسانه منتشر کننده اظهارات ان‌ها اعلام جرم کرده است در همین رابطه این افراد و رسانه‌ها به دادسرا احضار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از میزان، هفته گذشته؛ در پی انتشار یادداشتی از سوی عباس عبدی در روزنامه اعتماد و مصاحبه صادق زیبا کلام با خبرگزاری آنا، دادستانی تهران علیه هر دو نفر و رسانه‌های منتشر کننده این اظهارات اعلام جرم کرد تا پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.

ثمره درایت رهبر شهید انقلاب در برابر ابرقدرت‌ها

مشاور و دستیار مقام معظم رهبری در جلسه مشترک با جمعی از همیاران جوان مدیران، با بیان اینکه یکی از وجوه کمتر گفته شده از ابعاد ممتاز رهبریِ رهبر شهید انقلاب، درایت ایشان در مساله حکمرانی است، گفت: تثبیت ساختار کشور در جنگ اخیر و به فلاکت افتادن ابرقدرت‌های عصر حاضر مقابل ایران عزیز، ثمره سال‌ها رهبری خردمندانه ایشان است. دکتر محمد مخبر در این نشست با تاکید بر این اصل که نخبگان نباید صرفاً به فکر کارمند شدن باشند، گفت: ظرفیت جوان نخبه مانند بذر پربرکت گندم است؛ نخبه ما وقتی در دستگاه دولتی یا حاکمیتی مشغول به فعالیت می‌شود مانند خوشه‌های گندم که در مزارع کشاورزی رشد و نمو دارد، باید در آن دستگاه یا نهاد رشد کند تا زمینه ارتقای بیشتر محل کار خود را فراهم کرده باشد و در صورت لزوم حتی به فکر شغل دولتی نباشد و به سمت کارآفرینی و مشاوره به مدیران حرکت کند. وی افزود: اگر جوان نخبه هنگامی که وارد دستگاهی می‌شود دنبال نقاط تحول آفرین باشد، این مساله حتماً مورد توجه مدیران آن دستگاه دولتی یا حاکمیتی قرار گرفته و این مدیران نیز از چنین ظرفیتی برای حل مسائل و مشکلات زیر مجموعه خود و ارتقای بهره‌وری آن استفاده خواهند کرد. دکتر مخبر با اشاره به اینکه فعالیت نخبگانِ کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی در کنار یکدیگر می‌تواند ثمر بخش باشد، اظهار داشت: محصول تجمیع این منابع انسانی، رقم زدن سه مولفه اساسی قدرت تشخیص، قدرت تحلیل و قدرت حل مساله بوده که برای تصدی مسئولیت‌های مهم و حل مسائل در کشور ضروری است. وی افزود: هر سازمانی که می‌خواهد ارتقا پیدا کند، باید نیروی انسانی خود را ارتقا دهد؛ در واقع سرمایه‌گذاری مستمر بر روی منابع انسانی، سنگ‌بنای اصلی برای دستیابی به تعالی و پایداری در تمامی عرصه‌هاست.